2008. április 9.Köteles Anna
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Titanic Filmfesztivál - Fél Nelson

A fiatal Dan Dunne történelmet tanít Brooklynban egy általános iskolában. Szenvedélyesen kutatja a változás mechanizmusát a világ eseményeiben, ám ő maga hosszú évek óta drogfüggő. Az értelmiség egyik útja a tengerentúlról, a nálunk még ismeretlen Ryan Fleck tolmácsolásában.

A 2006-ban készült Fél Nelson-t a kritikusok ünnepelték, és 2007-ben a Dan Dunne-t alakító Ryan Goslingot Oscar-díjra jelölték a legjobb főszereplő kategóriában. Sem a rendező Ryan Flecknek, sem Goslingnak nem ez az első filmje, a különbség kettőjük között annyi, hogy Ryan Goslingot a magyar közönség már több filmben láthatta. Így például a Maradj!-ban (Stay, 2005), ahol a pszichiátert játszó Ewan McGregor próbálja megmenteni az öngyilkosságtól páciensét, akit Gosling alakít, a Törés-ben (Fracture, 2007) Sir Antony Hopkinsszal, illetve legutóbb a Plasztik szerelem-ben (Lars and the Real Girl, 2007), melynek főszerepéért Goslingot Golden Globe-ra jelölték.
Ryan Gosling tehát a szűkebb filmes körökben már húzónévnek számít, és ez a Fél Nelson-ban is bebizonyosodik, hiszen abban a 106 percben, amíg a moziban ülünk, ő a kulcsa a történetnek. Márpedig ezt a feladatot csak tehetséges színész képes elvégezni.
Dan Dunne bemegy az iskolába, a történelemről magyaráz a gyerekeknek, aztán hazamegy, olvas vagy beszív, esetleg elmegy egy bárba és felszed egy nőt - ez a szűk keresztmetszet, ahogyan tanárunk mindennapjai telnek. Szimpatikus, intelligens fickó, szeretik a kollégái, a tanítványai, és a nők is kedvelik. Igazából meg lenne mindene ahhoz, hogy teljes életet éljen, csakhogy Danben valami valamikor elcsúszott. A dolog kulcsa a kielégítetlenség. Ott van Dan körül minden, ami egy átlagos boldog élethez elegendő lenne, ám Dan többet akar. Miközben a változásról magyaráz diákjainak, mintha ő is ott szeretne lenni egy forradalom, egy háború, egy börtönlázadás közepén, egy olyan eszme megszületésekor, amikor nagy dolgokat lehet hittel végrehajtani. Ki is mondja, hogy valamennyien egy gépezet részei vagyunk, egy kialakult, berögzült rendszer elemei és szabályainak végrehajtói. A többségünk ezt elfogadja, ám úgy tűnik, hősünket kirázza a hideg a gondolattól is. Amikor a tanítványairól beszél, az bántja a legjobban, hogy nem tudja őket megváltoztatni, nem tud eléggé hatni rájuk. Pedig amit a néző lát, az nem ezt igazolja. A legtöbb diákja aktívan részt vesz az órákban, szívesen és konstruktívan szól hozzá, talán ez a legtöbb, amit egy tanár elérhet. Ám Dan egy sikeres óra után is ugyanúgy drogozik, ez nem is kérdés. Mint kiderül, próbált már leszokni, hasztalanul, és - függő emberhez híven - nagy sikerrel üldözi el azokat, akiket szeret. Mégsem mondanánk, hogy Dan feladta. Mintha egy folyamatos libikóka lenne az élete, amiben testileg-lelkileg tiszta és zavaros pillanatok váltják egymást. Valahogy senki nem tud rá igazán haragudni, mert alapvetően egy jobb sorsra érdemes, kedves ember, aki önmagától szenved a leginkább, akiket pedig megbántott, azokat nem marasztalja, és nem használja ki többet, legalábbis magához mérten igyekszik korrekt lenni.
Mondhatjuk tehát, hogy Dan összes kapcsolata működőképes lenne, a családja kivételével. Amikor bepillantunk a Dunne család egy közös estéjébe, hamar kiderül, hogy itt csak látszatkapcsolatok működnek. Mindenki mosolyog, kedves, szereti egymást, de igazából senki sem őszinte, és a másik problémája sem érdekli. Dan próbál nyitni az anyja felé, de nem kap valódi segítséget. Így eshet meg, hogy tizenhárom éves tanítványa, Drey (Shareeka Epps) barátsága kiút lehet Dan számára. Miután Drey beszívva rátalál a tanárára, szép lassan szövetségesei lesznek egymásnak. Dant talán csak egy nehéz sorsú fekete kislány belé vetett hite, és Dan vágya, hogy Dreynek segítsen mentheti meg a teljes lecsúszástól. Shareeka Epps-nek egyébként ez az első szereplése, és remekül alakítja a hátrányos helyzetű, de tiszta szívű brooklyni kamaszlányt.
Tanárunk lelkiállapotával leginkább a környezete harmonizál. Az utcák, az épületek jórészt színtelenek és kopottak, a lakások sötétek, és lepusztultak, mint Dané, vagy lélektelenek, mint az összes többi belső tér, beleértve az iskolát is.
A Fél Nelson érzékenyen és hitelesen mutatja be egy fiatal férfi drámáját. Csupán egyetlen kritika érheti: kicsit túl van húzva a történet, nem ártott volna feszesebbre venni a cselekményt. Hogy miért Fél Nelson a film címe, nem derül ki, találgatni azonban lehet. Egyrészt létezik egy ilyen nevű birkózófogás, de az erre utalás valószínűtlennek tűnik. Másrészt a tanteremben ott van Mandela képe, és tudjuk, hogy Dan együtt érez a feketékkel, a lelke mélyén ott van a forradalmár. Ő azonban képtelen egy másik Nelson Mandelává fejlődni.

*


Fél Nelson
Eredeti cím: Half Nelson
Nyelv: angol (igény szerint magyar hangalámondással)
Titanic-szekció: Amerika felfedezése
Rendezte: Ryan Fleck
Forgatókönyv: Ryan Fleck, Anna Boden
Operatőr: Andrij Parekh
Zene: Broken Social Scene
Szereplők: Ryan Gosling, Jeff Lima, Shareeka Epps, Karen Chilton, Monique Gabriela Curnen, Anthony Mackie
Hossz: 106 perc
Gyártás éve: 2006
Honlap: http://www.halfnelsonthefilm.co.uk/
Vetítés: 04. 10. 17:00 Toldi Mozi

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2017 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei