2008. április 22.Köteles Anna
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Titanic Filmfesztivál - Em4Jay

Emma és Jay szerelmespár, Melbourne külvárosában élnek, mindketten heroinfüggők. Abból szereznek pénzt drogra, hogy egy idősebb férfi előtt szeretkeznek, illetve boltokat rabolnak ki. Egy junkie pár mindennapjai és lehetséges jövője Alkinos Tsilimidos ausztrál rendező szemével.

Emma (Laura Gordon) és Jay (Nick Barkla) a húszas éveik végén járnak, közös lakást bérelnek. Nem dolgoznak, hanem bér-szexet vállalnak, hogy legyen pénzük heroinra. Többnyire Sammy bárjában ücsörögnek, ha éppen nem "szúrnak együtt", azaz lövik be magukat, nézik a tévét vagy szeretkeznek. Állandó pénzhiánnyal küzdenek, így eldöntik, hogy non-stop boltokat rabolnak ki, és Jay dealerkedést is vállal.

Az első rablásukat még csak jó heccnek tartják, majd - főleg Jay "ambíciói" miatt - próbálják tökélyre fejleszteni. Először fekete harisnyát húznak, aztán piros símaszkot, de megpróbálkoznak a műanyag malacfejjel is. Jay a kisebb kést lecseréli egy nagyobbra, majd pisztolyt vásárol. Akcióik szinte mindig sikeresek, bár Jay időnként sebet ejt a boltosokon, de ezen a pár nem problémázik sokat.

Emma számára a rablások alkalmat adnak arra, hogy félretegyenek, és megalapozzák közös jövőjüket. Jayt azonban leginkább az izgalom és a hatalom érdekli, minden bevetés után élvezettel figyeli a bolti kamera felvételét a híradóban. Láthatólag felpörög egy-egy sikeres akció után, és a kést is kedvtelésből, nem pedig szükségből használja, az ágyban pedig hajlamos lesz a durvaságra. Jay dealerként is sikeres, de érdekes módon Emma ezt a munkát erkölcsileg elítéli, míg a rablással nincs különösebb problémája.
Pénzüket ruhára, drága étteremre és még több drogra költik. Tervezgetnek, álmodoznak, de igazából nem jutnak egyről a kettőre, csak a rablásban fejlődőképesek.

Nincsenek állandó baráti kapcsolatban senkivel, még másik drogossal se, Jay csak a dealerével találkozik időnként. A fiúnak egyszer van lehetősége egy másik lánnyal, Biancával (Chloe Armstrong) "szúrni", de ezt elutasítja: úgy tűnik, az első lépés a megcsalás felé a közös mámor, és csak utána közös szex.
A múltjukról nem tudunk igazából semmit, csupán néhány régi ismerős, rokon bukkan fel egy-egy epizód erejéig. Jay a volt munkaadójától vesz pisztolyt, aki figyelmezteti, amit talán Jay is tudna, ha érdekelné, hogy kezdi bedarálni a drog.

A film egyik legdrámaibb jelenete, amikor Emma találkozik a nővérével, Janey-vel (Kat Stewart). Noha Emma hívja fel, hogy eldicsekedjen, jól megy a sora (persze hazudik a munkájáról), a nővére kezdeményez egy találkozót. Emma retteg, de azért elmegy. Látható, hogy Janey nagyon szereti a húgát, és valószínűleg régóta tudja, hogy drogozik. Emma teljesen szét van esve, egyik cigiről a másikra gyújt, azt se tudja, mit beszél. A nővére azonban nem kezd ordítozni, prédikálni és nem hagyja faképnél, hanem sírva fakad, de közben azzal mentegetőzik, hogy fáradt. Mit is mondhatna igazából? Ez az a pillanat, amikor a néző talán megérzi, milyen lehet egy családtagnak végignéznie, hogy akit szeret, az menthetetlen drogfüggő.

A heroinista pár ábrázolása leginkább gyomorszorító, de a film nincs híján a humoros jeleneteknek sem. Emma és Jay időnként abszurd kalandokba keverednek. Amikor műanyag malacfejet húznak, és azzal próbálnak először rabolni, a boltos kasszanyitás helyett féktelen röhögésbe kezd, majd elzavarja őket. Aztán azt látjuk, amint vadul szeretkeznek, mindkettejükön ott a malacfej. A puccos étteremben a vacsora végére mindketten kiütik magukat: Emma az asztalra borulva alszik, Jay a fejét hátralógatva, nyitott szájjal, a vendégek pedig remekül szórakoznak. Egy baráti beszélgetés elején Emma közli, hogy mostanában bankot rabol, majd az asztal alá hány. Ilyen és ehhez hasonló jelenetek oldják a feszültséget, ami végig ott van a levegőben. Mert ennek a két fiatalnak nincs múltja és nincs jövője, és a néző érzi, hogy ennek csak rossz vége lehet.

Alkinos Tsilimidos rendezőnek az Em4Jay a negyedik filmje, első munkájával, az Everynight… Everynight-tal (1994) elnyerte a Montreali Filmfesztivál díját.
Az Em4Jay-ben Tsilimidos nem törekszik véleményalkotásra, és nem kutatja, hogy szereplői miért lettek drogosok, mi az, ami hiányzott az életükből, honnan jöttek és hasonlók. Mint elmondja, ő csupán be akarta mutatni azt a közeget, ahonnan ő jött, hogy mi történik ott a gyerekekkel, a fiatalokkal. Puszta ábrázolással sokkol és gondolkodtat, egy társadalmi jelenséget mutat be, nem pedig a szórakoztatás az elsődleges célja.

A sokkolás bevált, az Em4Jay nagyon is hatással van a nézőre, mert annyira közel hozza a narkós párt, olyan intenzíven éli együtt a kamera a mindennapjaikat, hogy az ember nem tud függetlenedni. Azt érezzük, hogy ez is egy lehetséges út, és ezek az emberek azért annyira nem különböznek tőlünk. Persze, drogosok, függők, rossz útra tértek. Máskülönben pedig ugyanúgy veszekednek, szeretkeznek, aggódnak a pénztelenség miatt, bevásárolnak, tévéznek, álmodoznak egy szebb jövőről. Igazából ez az, ami miatt hátborzongató Alkinos Tsilimidos mozija.

*


Em4Jay
Nyelv: angol
Titanic-szekció: A bűn mélységei
Rendezte: Alkinos Tsilimidos
Forgatókönyv: Daniel Keene, Alkinos Tsilimidos
Operatőr: Toby Oliver
Vágó: Christopher Gogos
Zene: the Black Keys
Szereplők: Laura Gordon, Nick Barkla, Chloe Armstrong, Kat Steward, Jeremy Taylor, Davod Campbell
Hossz: 87 perc
Gyártás éve: 2006
Gyártó: Rescued Films

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2017 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei