2008. június 20.Kenessei Orsolya
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

A másik Boleyn lány - Látványos történelmi szappanopera

Erotika és intrika a királyi udvarban, csók és könny, pompás brokátköntösökben parádézó, hol ármánykodó, hol szeretkező világsztárok - Justin Chadwick A másik Boleyn lány című filmjében a kasszasikernek szánt történelmi drámák aranypora alatt a dél-amerikai teleregények olcsó kliséi rozsdásodnak.

A historikus témájú filmek látványos, múltidéző romantikájának többnyire nem tudok ellenállni, és akkor is becsábulok a moziba, ha sejtem, hogy ismét egy újabb példáját fogom látni annak, ahogy Hollywood a bevétel érdekében erőszakot tesz a történelmen.

A vadregényes helyszínek és pazar kosztümök szemet gyönyörködtető kavalkádja, a monumentális jelenetek vagy a lélegzetelállító zene azonban többnyire megteszi a hatását, és szentimentális énem ideig-óráig elnyomja a mélyben elégedetlenkedő kritikust. Hasonló volt a helyzet A másik Boleyn lány esetében is.

Justin Chadwick filmjében két gyönyörű nő (Natalie Portman, Scarlett Johansson) verseng egy szívdöglesztő férfi (Eric Bana) szerelméért. Ez a szappanoperás alapszituáció azonban ne tévesszen meg senkit, hiszen a szóbanforgó hölgyek egy Tudor-korabeli angol nemesi család, a Boleyn família ivadékai, rajongásuk tárgya pedig nem más, mint maga a király, VIII. Henrik.

A rendező szerint ezzel máris kimerítettük a történelmi dráma fogalmát, annak ellenére, hogy a film egy olyan regény adaptációja, amelynek édeskevés köze van a történelmi tényekhez. Philippa Gregory azonos című, bestseller könyvét számtalan kritika érte akadémikus körökből, mondván, hogy a pletykalapok szenzációhajhász stílusában ábrázolja a Boleyn családot és meghamisítja az eseményeket.

Adott tehát egy regény, ami nem hű a tényekhez, valamint egy film, ami nem hű a regényhez (ahogy ez már az ilyen adaptációknál lenni szokott), de a mesés látvány és a telenovellásan izgalmas fordulatok (házasságtörés, gyilkosság, összeesküvés, sőt vérfertőzési kísérlet) bűvöletében elsőre talán fel sem tűnnek a filmben hemzsegő hibák.

Boleyn Anna (Natalie Portman), VIII. Henrik (Eric Bana) második, híresen szép és tragikus véget ért feleségének történetét mindenki ismeri, testvére, Mary (Scarlett Johansson) neve azonban nem szerepel a történelemkönyvek lapjain. Pedig annak idején "a másik Boleyn lány" is élvezte a fékezhetetlen szerelmi étvágyú uralkodó kegyeit, sőt, fiút is szült neki - igaz, házasságon kívül. A film a két nővér és Henrik kapcsolatát állítja reflektorfénybe, fülledt erotikával, könnyekkel és árulással fűszerezve a klasszikus szerelmi háromszög-sztorit.

A technikai megvalósítás és a látvány kétségkívül lenyűgöző, hála Kieran McGuigannek (fénykép) és John-Paul Kellynek (dizájn). Az intrika és korrupció mocsarában fulladozó palota nyomasztó légkörét és a Boleyn lányok kiszolgáltatottságát kiválóan ragadják meg azok a képek, amelyek az aranyozott ablakrácsok mögött, színpompás köntöseikben mutatják a testvéreket - mintha csak kalitkába zárt énekesmadarakat látnánk.
Az egyébként kiváló filmeket (Az utolsó skót király, A királynő) jegyző Peter Morgan forgatókönyvével viszont bőven akadnak gondok.
A dialógusok többnyire laposak és nincs mögöttük tartalom, számos jelenet a végtelenségig mesterkélt: a Henrik prédájául vetett Mary például a király suta, fájdalmasan közhelyes önvallomása nyomán a másodperc töredéke alatt beleszeret az addig rettegett férfiba, és félénk, erkölcsös asszony létére rögvest a karjaiba veti magát.

A karakterek szinte kivétel nélkül papírvékonyak; a "rosszak" mind velejükig romlott, korrupt intrikusok, a kevés pozitív szereplő pedig olyan naiv és szentimentális, hogy az már egy szappanoperában is túlzás lenne.

A nyilvánvaló történelmi tévedések mellett olyan filmes bakik is előfordulnak, mint például Mary első férjének nyomtalan, ok és magyarázat nélküli eltűnése a történetből. Ráadásul a történelmi drámák tipikus hibájába is beleesik a forgatókönyvíró, amikor a hosszúra nyúló politikai és kortörténeti fejtegetéseket ügyetlenül próbálja hétköznapi beszélgetésnek álcázni.

A női főszereplők dicséretére legyen mondva, hogy mindketten kihozzák a maximumot karakterükből. Scarlett Johansson bájos, naiv és tapasztalatan Maryje igazi őzikeszemű ártatlanság, aki tehetetlenül behódol az életét irányító és számára érthetetlen hatalmaknak.

Natalie Portman Annája a legösszetettebb, legjobban megformált karakter a történetben. Ellenállhatatlanul gyönyörű, ám a törékeny kecsesség álarca alatt egy öntörvényű, makacs és törtető nő rejtőzik, aki célja elérésének érdekében mindenen és mindenkin keresztülgázol. Mégsem lehet teljes egészében megvetni, a néző akarva-akaratlanul is valamiféle szánalmat érez iránta.

Eric Bana izmos hasfalának és izzasztó tekintetének látványa kétségkívül hozzájárul a film nyújtotta vizuális élvezetekhez (legalábbis a hölgyek számára), ez azonban minden pozitívum, amit VIII. Henrikként nyújtott alakításáról el lehet mondani. Bár a potrohos uralkodó hiúságának bizonyára hízelegne, hogy a történet a nők bálványának állítja be, a film Henrikje egy jellegtelen, erőtlen, elkényeztetett óriáscsecsemő, akit a tesztoszteronszintje vezérel. Többnyire nem is csinál semmit, csak mérges-sértődötten néz és bambán őgyeleg egyik szeretője hálószobájától a másikig.

Ennek ellenére igazságtalanság lenne teljesen leírni a filmet, hiszen ha másnak nem is, a szemnek valóságos csemege és néhány holtponttól eltekintve szórakoztató. A pazar kosztümök, pompás várak és harsonaszóra vágtázó lovak látványa a film nagy részében olyan lebilincselő, hogy az embernek eszébe sem jut azon gondolkodni, hogy is volt ez annak idején a történelemkönyvben.

A moziból kijövet úgy éreztem magam, mint a mohó gyerek, aki az aranypapír és az édes illatok csábításának nem tud ellenállni, és befal egy egész doboz bonbont - az élvezet megvolt ugyan, de enyhe csömört és kis bűntudatot hagyott maga után.

*


A másik Boleyn lány
Eredeti cím: The Other Boleyn Girl
Rendezte: Justin Chadwick
Írta: Philippa Gregory
Zene: Paul Cantelon
Szereplők: Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana, Kristin Scott Thomas, Jim Sturgess
Hossz: 115 perc
Bemutató: 2008. június 5.
Forgalmazza: Fórum Hungary

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2017 utáni évszámot (spam védelem)

nem
regisztrált
Lili 2011-06-20 20:49:53
Bocsi de valaki meg tudja mondani hogy A.M.B.L. trailerének mi a háttérzenéje? Előre is köszi!
nem
regisztrált
Mese 2008-09-14 01:37:02
Tetszett a cikk, csak kis részével nem értek egyet, de az is olyan jól meg van írva, hogy szinte meggyőzött! Annyi silány film készül napjainkban, hogy részemről egy érdekes, eseménydús, jó színészekkel megáldott szórakoztató alkotást fogyaszthattam el, és én nem éreztem csömört, mivel ritkán jutok édességhez. Talán valakinek kicsit fáj, hogy a női oldalról nézve nem éppen normálisak a férfiak, és ebben a filmben ez elég jól ábrázolódik. Bana ebben a filmben nemcsak sármjával arat, de megcsillanni látszik régi, a "Chopper, a kegyetlen"-ből megismert arca. Hogy képes valaki ugyanazzal a szemmel hol gyermeki egyszerűséggel, hol örjöngve, hol meg jegesen kegyetlenül nézni?? Ezt muszáj értékelni ebben a filmjében, bár az utóbbi időben nemigen volt erre lehetősége... Nagy előnye Banának, hogy neki köszönhetően most minden nő megbocsátja VIII. Henriknek azokat a lefejezéseket...
Na, én már rég vártam erre a "doboz bonbonra".
Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei