2008. szeptember 5.Kőnig Mariann
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Delta - Mundruczó Kornél filmje a mozikban

Sokat lehetett már hallani Mundruczó Kornél filmjéről, a Deltáról, de eddig csak keveseknek adatott meg, hogy lássák is. Tabunak számító téma, Bertók Lajos tragikus halála, díjak - ezekről olvashattunk az elmúlt időszakban, de az érdeklődők eddig csak a kritikákra támaszkodhattak. Szeptember 11. - a sokak által várt időpont, amikortól mindenki megalkothatja saját véleményét a filmről.

Mundruczó Kornél még csak 33 éves, de vitathatatlan tehetségének köszönhetően több színházi darabot és filmet tudhat magáénak. Tehetsége azonban nem csak úgy mutatkozik meg, hogy számtalan díjat nyert el, hanem úgy is, tudja, kikkel vegye körül magát és kritikus helyzetben is képes megoldást találni. Ez a megoldás azonban nem kényszer, hanem az újragondolt helyzethez illeszkedő legjobb választás. Mundruczó Kornél a Delta készítésekor is megmutatta, választása csak szerencsés választás lehet.

A téma lehetne mindennapi, hiszen a film egy hallgatag fiú és egy visszahúzódó, félénk, mégis eltökélt lány szerelméről szól. Ők azonban testvérek. Ha felmerül a testvérek közötti szerelmi kapcsolat, az emberek elhallgatnak. Undorral néznek egymásra, de nem beszélnek róla. Mély hallgatás, csönd, elfojtott indulatok és megvetés. Ez az emberek reakciója, de nem csak a testvérszerelemmel kapcsolatban. Így reagálnak mindenre, ami más, mint a megszokott. Hallgatnak - úgy tesznek, mintha nem ütköznének meg a tényen, hogy valami egész mással találkoznak, mint amit eddig megszoktak. Egyes esetekben hangot adnak nem tetszésüknek, szélsőséges esetben pedig erőszakhoz folyamodnak. Ezzel azonban nem oldják meg a helyzetet - az egyetlen megoldás az elfogadás lenne. A probléma azonban az, hogy sokan összetévesztik az elfogadást és a megértést. Attól, mert elfogadunk valamit, még nem biztos, hogy meg is értjük. A megértéshez szükség van az ok vagy okok ismeretére, ezzel szemben az elfogadás csupán az adott tény létezésének tudomásul vétele.

A Delta túllép a szokatlan és megrendítő szexuális kapcsolaton. Témája ennél sokkal fontosabb és összetettebb, melyet a rendező, Mundruczó Kornél fogalmazott meg: "A történet lényege nem a vérfertőzés, hanem a bátorság, hogy elfogadjuk a természetes vonzódást, még akkor is, ha az átlépi a konvenciókat. Ami tűrhetetlen, hogy vannak, akik azt hiszik, joguk van ítélkezni azok felett, akik nem illeszkednek a normák közé."

Mihail (Lajkó Félix) hosszú idő után tér vissza a Duna-delta világtól elzárt vidékre, ahol megismeri soha nem látott húgát, Faunát (Tóth Orsolya). A lány testvérével együtt egy vízparti kunyhóba költözik, ahol építkezni kezdenek. A cél, hogy felépítsék közös házukat, mely a tó közepén fog állni. Szabadság és bátorság - mind a két szereplőt jellemzi, és a rendező számtalan metaforát alkalmazott ezek megjelenítésére. Fogalmi metaforák sorára épül a film: a szabadság azonosítható a vízzel, a természettel, a meztelenséggel és a filmet uraló csönddel is. Sokan nem nézik jó szemmel a testvérek szoros kapcsolatát, de Mihail és Fauna a külvilágtól elszakadva készek megteremteni saját világukat.

Elszigetelt világban él az anya (Monori Lili) is, olyan világban, melyből jobb nem kilépni, mert akkor szembesülne a nem kívánt valósággal. Ehhez a meneküléshez az alkoholt választotta segédeszköznek. Nincs valódi kommunikáció a gyerekeivel, az élettársával (Gáspár Sándor), de saját magával sem. Testvérszerelem, szerelmi jelenet, erőszak - olyan elemei a filmnek, melyek nyilvánvalóak, de nem kerülünk közel hozzájuk. A kamera használata nagyon megfontolt, lépésről lépésre követi az eseményeket, de csak akkor közelít, amikor már a néző is közeledne az eseményekhez. A kamera távolsága teret hagy a néző gondolatainak. Ez az erőszak esetében a legmeghatározóbb. Tipikus emberi reakció, hogy magát a bajt látja ugyan, esetleg szemmel végig is kíséri, de mégis úgy tesz, mintha nem tudna róla. Csak akkor lép közelebb, ha a veszély már elmúlt, de akkor sem nyújt segítséget, csak néz. Ilyenkor nincs szó, csak csend és áldozatok - itt mindenki áldozat. Az erőszakot elszenvedő, az elkövető és a néző is, mert végignézte.

A film egyik meghatározó gondolata a "vissza a Természetbe", mely Rousseau eszméjének felelevenítése. A fiatalok a tó közepére építik közös házukat, melyhez egy hosszú stég vezet. Felépítése nehéz és hosszú folyamat, a szabadság eléréséhez hasonlóan. A Deltában egy olyan világ nyílik meg a néző szeme előtt, ahol nincs szükség szavakra - a kifejezés módja a hallgatás. A szereplők csak meghatározott esetben, elfojtott érzelmeik, gondolataik hangoztatásakor szólalnak meg. Minden szereplő máshogy és máshova menekül az emberek és a problémák elől: mindenki egy a maga páncéljába bújt teknősbéka, aki ha kételkedve is, de vízre száll, és ha megismeri a szabadságot, nem mond le róla soha többé.

***


Delta
Szereplők: Lajkó Félix (Mihail), Tóth Orsolya (Fauna), Monori Lili (anya), Gáspár Sándor (mostohaapa)
Rendező: Mundruczó Kornél
Forgatókönyvíró: Bíró Yvette, Mundruczó Kornél
Zeneszerző: Lajkó Félix
Producer: Petrányi Viktória, Susanne Marian, Philippe Bober
Operatőr: Erdély Mátyás
Forgalmazza: Budapest Film
Bemutató: 2008. szeptember 11.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2017 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei