2009. február 11.Kovács Enikő
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Szerelmes filmek Valentin-napra

A szerelmesek ünnepének alkalmából íme egy válogatás olyan romantikus filmekből, melyeket még nem játszottak rongyosra a különböző tévécsatornák, ám amik emellett igenis méltóak a figyelemre. Érdemes próbát tenni velük, hogy ötletes megvalósítással, remek színészek tolmácsolásában lehessünk tanúi a szerelem legkülönbözőbb megnyilvánulásainak, buktatóinak és persze beteljesedésének.

Krumplirózsa

Frankie és Johnny már jóval találkozásuk előtt egy pár voltak Elvis Presley dalában, a ’60-as években. A sors úgy hozza, hogy egy elmagányosodott pincérnő és egy börtönviselt szakács alakjában találkoznak a dal megszületése után több mint 20 évvel egy büfében, ahol együtt dolgoznak. Johnny figyelmét azonnal felkelti a csinos nő, aki azonban korábbi sikertelen szerelmei miatt túlságosan zárkózottá vált ahhoz, hogy könnyedén belevesse magát egy új kapcsolatba. Al Pacino egyáltalán nem hősszerelmes szerepeiről híres, ám a Krumplirózsa remekül példázza, hogy ha kirándulást tesz a romantikus műfajba, ott is szívhez szóló alakítást tud nyújtani. Nagy mértékben segítségére van ebben partnernője, Michelle Pfeiffer, akivel Frankie-hez és Johnny-hoz hasonlóan szintén voltak már egy pár valaha, méghozzá A sebhelyesarcúban: az akkor mindössze 25 éves, kezdő színésznő játéka már akkor is tökéletes kiegészítése volt Pacino alakításának. A zseniális gengsztereposszal ellentétben a Krumplirózsa egy hétköznapi szerelmi történetet mesél el, könnyű az azonosulás az átlagos szereplőkkel, ez pedig elérhetővé teszi az általuk érzett magányt, izgalmat és persze szerelmet is.

*


Bin-jip - Lopakodó lelkek

Szemben a Krumplirózsával a Bin Jip egyáltalán nem hétköznapi, szinte meseszerű, de nem kevésbé szép történetet mesél. Egy hajléktalan fiú némi megfigyelés után olyan lakásokba tör be, melyeket lakói néhány napra őrizetlenül hagynak, majd mindenféle károkozás nélkül, sőt az elromlott berendezési tárgyak megjavításával, takarítással, főzéssel, mosással magáévá tesz valamit a tulajdonosok életéből. Az egyik üresnek hitt lakásban azonban jó ideig figyeli őt egy fiatal feleség, majd agresszív férje elől menekülve a fiú társául szegődik annak gyökértelen és furcsa létében. Egy nagyon szegényes lakásban a pár idős halottat talál, akit a tiszteletet megadva eltemetnek, ám a hatóságok úgy vélik, hogy a fiúnak valami köze lehetett az öregember halálához. A fiúnak és a lánynak így el kell válnia, egyikük egy börtön cellájában, a másik zsarnok férje rabságában szenved tovább. Már-már úgy tűnik, nem lesz lehetőségük a közös életre, a fiú azonban szinte természetfeletti képességekre tesz szert, és így eléri, hogy a nő mellett maradhasson. A "poén" lelövése nélkül képtelenség többet elmondani Kim Ki-duk (Tavasz, nyár, ősz, tél… és tavasz, Idő, Az íj) koreai rendező légies filmjéről, aki azonban megnézi, az egyik legötletesebb és legszebb szerelmi témájú filmet láthatja majd, amit ebben az évtizedben készítettek.

*


Egy makulátlan elme örök ragyogása

A romantikus filmek esetében megszokott a sorrend, miszerint a szereplők a film végén különböző bonyodalmak és kalandok után találnak egymásra, Michel Gondry rendhagyó alkotása azonban egy kapcsolat befejeződésével indul. Clementine és Joel (Kate Winslet és Jim Carrey) a legsértőbb dolgokat vágják egymás fejéhez, majd elhatározzák, hogy egy forradalmi eljárás segítségével teljes egészében kitöröltetik memóriájukból ellaposodott és örömtelenné vált kapcsolatuk minden emlékét. A törlési folyamatot Joel-en három fiatal (Mark Ruffalo, Elijah Wood és Kirsten Dunst) végzi, akik sokkal inkább egymással és saját magukkal vannak elfoglalva, mi pedig az emlékképek formájában visszafelé követhetjük a visszahúzódó férfi és az elvarázsolt lány kapcsolatának állomásait. A félig tudatánál lévő Joel lassan felismeri, hogy emlékei elvesztésével a Clementine-hoz fűződő összes pozitív élményéről, tapasztalatáról is le kell mondania, ezután pedig kétségbeesve próbál néhány töredéket mégis megőrizni. Michel Gondry rendező, aki látványos videoklipek (Björk, The Rolling Stones, Lenny Kravitz stb.) és reklámfilmek készítésén gyakorlatozott korábban, olyan ötletes formában és technikai eszközökkel mutatja be a szerelem elmúlását, és az ennek feldolgozásával kapcsolatos tulajdonképpen magától értetődő tanulságot, ami felejthetetlenné teszi ezt a filmjét. Hasonlóképpen emlékezetes egyébként Gondry Az álom tudománya című vígjátéka is, ami szintén a rendezőre jellemző játékos és rendkívül látványos formában meséli el egy mexikói fiú (Gael García Bernal) és egy francia lány (Charlotte Gainsbourg) egymásra találását.

*


Francia csók

Kate (Meg Ryan), bár retteg a repüléstől, Kanadából Párizsba utazik, hogy visszaszerezze a szerelem városa által megbabonázott, hűtlenkedő vőlegényét. A nő még a repülőn találkozik az éppen hazafelé igyekvő Luc-kel (Kevin Kline), aki szakmája szerint hivatásos csirkefogó, és egyik gyanús ügyében szeretné Kate ártatlan fizimiskáját kihasználni. Kate beleegyezik, hogy segít neki, amennyiben ő is számíthat rá az eligazodásban egy idegen, és általa cseppet sem kedvelt országban, és abban is reménykedik, hogy a mellette feltűnő új férfi kellően féltékennyé teszi majd csapodár vőlegényét ahhoz, hogy az szívszakadva loholjon vissza hozzá. Meg Ryan repertoárjából akár több film is szerepelhetne ezen a listán, ám a Francia csókot különösen figyelemre méltóvá teszi a két főszereplő közötti harmónia, ami abszolút hihetővé és persze irigyelhetővé teszi a köztük kialakuló románcot. Ráadásul az események helyszíneit Párizs, a francia borvidék és a Côte d'Azur szemet gyönyörködtető tengerpartja biztosítják, nehéz ezeknél megfelelőbb hátteret biztosítani a romantikához.

*


Only you

Ez a film azért megpróbál a Francia csók babérjaira törni a legszebb és legromantikusabb helyszínek tekintetében, hiszen az események Olaszországban, azon belül is Velencében, Rómában és persze a tengerparton zajlanak. A Marisa Tomei által megformált Faith legjobb barátnője kíséretében egy telefonhívás nyomán utazik ide, ami az utolsó lehetőséget villantotta fel előtte, hogy megtalálja élete szerelmét és lelki társát, akinek nevét még gyerekkorában egy társasjátékból tudta meg. A férfival kapcsolatban ezeken kívül egyéb paramétereket nem ismer, így könnyedén belesétál a Peter (Robert Downey Jr.) által állított szerelmi csapdákba, aki első látásra megszerette a lányt, és meggyőződése, hogy habár nem az ő nevét hozta ki anno a játék, mégis ő a tökéletes partner Faith számára. A főszereplő színészek (Billy Zane is feltűnik egy vicces cameo erejéig), a csodálatos látványt biztosító helyszínek, és a humort és románcot éppen megfelelő mértékben adagoló történet mellett a betétdalokban Louis Armstrong fel-felcsendülő énekhangja is amellett szól, hogy az Only you éppen a megfelelő film a romantikus hangulat megteremtéséhez.

*


Édes november

Hogy Charlize Theron és Keanu Reeves szép és összeillő párost alkot, az már Az ördög ügyvédjében látszott, habár abban a filmben nem ez volt a fő vonulat. 4 évvel később, az Édes novemberben azonban ismét egymásra találnak, és a Theron által alakított Sara szabad, laza és élvezettel teli életstílusra tanítja a munkamániás, mogorva és magának való Nelson-t, akit Reeves játszik. Nelson éppen elkezdené élvezni az olyan egyszerű, de mégis felszabadító programokat, mint a kutyasétáltatás, a játék, a felhőtlen szórakozás, és szépen lassan átadja magát a Sara iránt érzett szerelemnek, ám közös életük határozott időre szabott, és rövidesen búcsút kell mondaniuk egymásnak a lány ellentmondást nem tűrő kívánságára. Az Édes november könnyed romantikus filmként indul, ám szomorú drámaként fejeződik be, mikor fény derül arra, mi is motiválja Sara-t, hogy családjának is ellenszegülve, kevesek által elfogadott, szinte mindenkitől független és szabad formában élje életét.

*


Don Juan DeMarco

A Don Juan DeMarco nem egy pár szerelmének, hanem magának a szerelemnek és romantikának a története. Az alig 21 éves fiút, aki Don Juan nevében és ennek megfelelő jelmezben borzolja a kedélyeket a városban, skizofrénia erős gyanújával szállítják egy pszichátriai intézetbe, itt pedig a legtapasztaltabb, éppen visszavonulás előtt álló orvos kezébe kerül. A nőket néhány szavával azonnal magába bolondító, és a férfiakra is erős hatást gyakorló ifjú Don Juan, élettörténetének elmesélése közben szépen lassan újraformálja a vén róka pszichiáter gondolatait a szerelemről, a nőkről, hosszú évek óta hűséges feleségéhez fűződő kapcsolatáról és felelősségéről, végül persze saját magáról is. Az ezerféle hódítás és szenvedélyes kaland történeteinek hatására az orvos ráébred, hogy realista és cinikus nézőpontja, amellyel a világot eddig szemlélte pusztán vegetációra kényszerítette őt és feleségét, ezért elhatározza, hogy ezentúl nyitottá válik a romantikára, hogy saját magát és környezetét is boldogabbá tehesse. Johnny Depp-nek sikerül eltalálnia azt a határvonalat, amelyen belül ripacskodás nélkül, tökéletesen formálhatja meg az érzelmes szívtipró karakterét, a lassan magára találó orvos szerepében pedig Marlon Brando-t láthatjuk a filmben, aki külsőleg ekkorra már jelentősen megváltozott fénykorához képest, mimikája, gesztusai és kisugárzása azonban a régiek.

*


Szeress, ha tudsz

A film eseményei több szálon futnak, és eleinte ezek egymástól teljesen függetlennek tűnnek: megismerünk egy túlságosan zárkózott, elvált rendezőnőt, egy örökké bulizó fiatal lányt, aki csak a cicájához ragaszkodik igazán, egy lelkiismeret-furdalás nélkül hűtlenkedő feleséget, egy mániákus hazudozót, egy fiatalembert, aki az Aids-szel harcol és egy idős házaspárt, akik a múlt miatt marakodnak. Ahogy az események előrehaladnak, a különállónak tűnő történetek szépen lassan megmutatják összefüggéseiket, és kiderül, hogy a kitűnő színészek (Gillian Anderson, Madeleine Stowe, Gena Rowlands, Angelina Jolie, Sean Connery, Dennis Quaid, Ryan Phillippe, Anthony Edwards) által megformált szereplőket, akik egytől egyig a szerelmet és biztonságot próbálják megtalálni a maguk módján, már eleve szoros kapcsolat fűzi össze.

*


Tiszta románc

Habár a rendező Tony Scott (A rajongó, Az utolsó cserkész), a Tiszta románc felismerhetően magán viseli Tarantino keze nyomát, aki pedig "csak" a forgatókönyvhöz adta tudását. Ez a film mégis az ő víziója a szerelemről, ami ennek megfelelően elsöprő, lehengerlő és véres következményekkel jár. Clarence egy képregényeket árusító boltban dolgozik, szabadidejében pedig harcművészeti filmeket néz (ugye). Születésnapján főnöke egy call girl-lel lepi meg, mert úgy gondolja, itt az ideje egy kicsit felrázni a fiút, amely követelménynek az Alabamával való találkozás olyan mértékben megfelel, hogy a fiatalok másnap rögtön össze is házasodnak. Korábbi munkahelyén azonban ragaszkodnának a lány maradásához, az erőszakos kiszabadítás eredménye pedig néhány hulla és egy táska kábítószer, amit jó ötletnek tűnik a sztárok városában, Los Angelesben elsózni. A lelkes és jóhiszemű fiatalok persze teljes tájékozatlansággal fognak hozzá az ügy lebonyolításához, emiatt jópár tár kiürül, jónéhány orr betörik és több szállodai szoba is alaposan átrendeződik, mire ismét kettesben élvezhetik szerelmük gyümölcsét. A párost alakító Christian Slater és Patricia Arquette mellett brillírozik szerepében Christopher Walken, Gary Oldman és a szinte felismerhetetlen Brad Pitt is.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2019 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei