2009. július 16.Kovács Enikő
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Közönség-kedvenc lesz a Közellenségekből?

Az esélye megvan erre legalábbis Johnny Depp és Christian Bale közös filmjének, ami a XX. század egyik leghíresebb amerikai bankrablója, John Dillinger pályafutását mutatja be. Műfaját ugyan nem reformálja meg a Közellenségek, de izgalmas és tökéletes kikapcsolódást nyújt a gengszterfilmek kedvelőinek.

Az igazi John Dillinger 3 évvel a századforduló után született, és életének alig több mint 30 éve alatt elérte, hogy a Közép-nyugat legkeresettebb bűnözőjévé, ezáltal pedig a gengszterek világának egyik legendájává váljon. Mindezt ráadásul úgy, hogy felnőttkorának nagy részét az állami börtönben, Indiana-ban töltötte egy pitiáner bűncselekmény, konkrétan egy fűszeres bolt kirablása miatt. Bár már gyerekkorától kezdve világosan látszott, hogy nem tiszteli a szabályokat és a törvényt, igazából itt, a börtönben vált bűnözővé, számtalan trükköt tanult, valamint kapcsolatainak kiépítésével foglalkozott.

Közel 9 év büntetés után, 1933-ban, a nagy gazdasági világválság végén került szabadlábra, és egy pillanatig sem tervezte, hogy tisztes polgárként folytassa az életét, inkább gyorsan kirabolt egy bankot, amiért ismét lecsukták. Még korábbi büntetése idején tervet készített néhány társa megszökéséhez, amit ők sikerrel véghez is vittek, cserébe most ők szabadították ki az újra leültetett Dillingert, a következő egy év pedig újabb bankrablások és folyamatos menekülés jegyében telt. A nemzeti nyomozóiroda Melvin Purvis vezetésével addig sosem látott hajszát indított Dillinger és társai után, felhívva ezzel az átlagemberek figyelmét rájuk, és kivívva rokonszenvüket is irányukba. A happy end elmaradásáról már a történelem gondoskodott.



A Közellenségek című filmben Michael Mann (Szemtől szemben, Miami Vice) rendező és forgatókönyvíró Dillinger szabadulása után kezdi a történet elmesélését, két sarkalatos pontra koncentrálva. Az egyik a bűnöző és egy csinos ruhatáros lány (Marion Cotillard) bimbózó szerelme, a másik természetesen a menekülés az egyre összehangoltabban és hatékonyabban működő nyomozás elől, amelyet a hidegvérű, egyben céltudatos Purvis (Christian Bale) vezet. A színészkaméleon Johnny Depp szokásához hűen hiba nélkül alakítja a mindent egyszerre és azonnal akaró, félelmetes és tagadhatatlanul sármos bűnözőt, és a többiek játékára sem lehet panasz, a színészi munka minden szereplő esetében átélt és hiteles.

Arról már nem ők tehetnek, hogy a lineáris történet nem tartogat izgalmas csavarokat a néző számára, és sajnos a gengszterfilmekben megszokott pátosz is elmarad a Közellenségek esetében. Ez leginkább a rendezői döntés eredménye, aki úgy határozott, hogy a műfajban megszokott tökéletesen megkomponált képbeállítások helyett kézi-kamerás felvételeken tálalja történetét, és ezúttal a Frida című film aláfestéséért Golden Globe és Oscar díjat is nyert zeneszerző, Elliot Goldenthal sem tudott különösebben emlékezeteset alkotni. Ezen hiányosságok ellenére az utolsó pillanatig feszült és izgalmas film képes arra, hogy több mint két órás játékideje alatt lekösse a nézőt, elkalauzolja egy rég letűnt korszakba és érzelmi húrokat is pendítsen, de sajnos elmarad alkotóinak korábbi munkáitól. Nem rossz, de ilyen csapattól a zseniális lenne kielégítő.

***


Eredeti cím: Public enemies
Szereplők: Johnny Depp (John Dillinger), Christian Bale (Melvin Purvis), Marion Cotillard (Billie Frechette), Channing Tatum (Pretty Boy Floyd), Stephen Graham (Baby Face Nelson), Billy Crudup (J. Edgar Hoover)
Rendező: Michael Mann
Forgatókönyvírók: Ronan Bennett, Michael Mann és Ann Biderman
Operatőr: Dante Spinotti
Zene: Elliot Goldenthal
Hossz: 143 perc
Forgalmazó: UIP-Duna Film

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2019 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei