2009. november 25.Prax Levente
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Hosszú alkony - Önnön világába zártan

Janisch Attilának, az egyik legegyénibb hangvételű magyar filmrendezőnek teljes életműve hozzáférhetővé vált a közelmúltban egy díszdobozos DVD-kiadás jóvoltából. A Hitchcock-, Kafka- és Bunuel-rajongó rendező egy olyasfajta stílusirányzat elkötelezettje Magyarországon, ami egyébként fájdalmasan hiányzik a hazai szerzői filmkészítésből.

Janisch a hagyományos narratívával mit sem törődő, álomszerű, nehezen megfejthető műveinek középpontjában általában a bűn és bűnhődés és az ebből adódó szélsőséges léthelyzetek állnak.

Az 1997-es Hosszú alkony is magán viseli az életmű általános jegyeit. Janisch forgatókönyvíró társával, Forgách Andrással Shirley Jackson Az autóbusz című novelláját adoptálta. A cselekmény egy idős régész-professzorasszony (Törőcsik Mari alakításában) figurája körül bonyolódik. A nyitóképben azonban erre még semmi sem utal: egy kislány szalad egy hatalmas napraforgótáblán egy régi, elhanyagolt épület felé, melynek másik oldalán Törőcsik karakterét ünneplik - ez után a jelenet után a néző már nem sok fogódzót kap. A rendkívül atmoszférikus film végig álom és valóság határán egyensúlyoz, idő- és térsíkok csúsznak egymásba.

Eldönthetetlen, hogy az elbeszélés mikor oldódik el végképp a realitástól; ez akár többször is megtörténhet, és egy idő után már a bizonyosságnak tetsző kiinduló helyzet is megszűnik szilárd pontnak lenni. Valamivel a filmidő fele után a főhős legurul egy lépcsőn és meghal: itt a film visszatér egy korábbi jelenethez, és onnan kezdődik újra minden, egy másik (és mégis ugyanolyan) végkifejletbe torkollva, ahonnan a záróképekben a buszon alvó Törőcsik képével újabb visszacsatolás történik egy korábbi helyzetbe.

Neve a filmben senkinek sincs, ez is hozzájárul a rejtelmes atmoszférához, illetve hozzájárul a cselekmény időbeli és térbeli behatárolhatatlanságához. Az ugyanis bárhol, bármikor játszódhatna; a helyszínek sem adnak fogódzót, és az adaptáció ténye is jelzi, hogy nem tipikusan magyar, hanem egyetemes jellegű történetről van szó. A film első felét nagylátószögű, meleg, délutáni színekben ragyogó, csodálatos tájképek uralják, később az éjszakai jelenetekben már inkább a belsők kerülnek túlsúlyba.

A történetben fontos szerep jut egy kinyitható medallionnak, amelyről végül is nem derül ki, hogy mit rejt. Teljesen világos, hogy a főszereplő egyénisége bomlik meg, az ő életének különböző elemei keverednek össze, és mindez valamiképpen összefügg az ékszerrel; a kapcsolat jellege azonban nincs tisztázva.

Ugyanolyan szimbolikus elem ez, ahogy a történetben központi szerepet játszó régi, lepusztult autóbusz, amelyen, mintha Charon ladikja lenne, úgy száll alá a főszereplő az éjszakába, a kárhozatba. Végül is, összességében egy bizonytalan lebegésű, mégis erőteljes allegória bontakozik ki a filmben az emberi életről, a determinált sorsról, a múlt elől való menekülés lehetetlenségéről.

A DVD-kiadás a filmen felül bőségesen tartalmaz extrákat is, mint például interjúkat a rendezővel és a szereplőkkel, képgalériát, a filmek előzeteseit és számos más érdekességet. A Hosszú alkony egyedülálló alkotás a magyar filmtörténetben, komolyabb hasonlóságokat legfeljebb Janisch másik két filmjével, az Árnyék a havonnal és a Másnappal mutat. Aki megveszi a díszdobozt, nem fog csalódni.

***


Hosszú alkony
Nyelv: Magyar
Rendezte: Janisch Attila
Forgalmazó: Mokép
Megjelenés dátuma: 2009.11.09.
Képarány: 16:9
Szinkron nyelv: magyar
Felirat nyelv: svéd, francia, angol
Extrák:
- Janisch Attila portré
- Interjú Janisch Attilával, Forgách Andrással, Törőcsik Marival, Csuja Imrével
- Kameravázlatok
- Alkotói életrajzok
- Képgaléria
- Előzetesek: Árnyék a havon, Hosszú alkony, Másnap

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2019 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei