2012. június 1.Frei Gabriella
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Hófehér és a vadász - Kristen Stewart kontra Charlize Theron

Számos kihagyott ziccer jellemzi a Hófehér és a vadász című filmet, amelyben van ugyan herceg, de senki sem érti, hogy minek, a törpék szerepe pedig a jelenlétre, illetve a felesleges szálak szaporítására korlátozódik. Aki pedig arra vár, hogy egyszer csak kiderül, miért érdekes a fiatal leány és a vadász kapcsolata, a többieknél is nagyobbat fog csalódni.

Hófehér(ke) klasszikus meséjéből jó pár feldolgozást készítettek már Hollywoodon belül és kívül, és úgy tűnik, a filmesek még mindig úgy érzik, hogy nem mondtak el mindent a témáról. Az elmúlt egy évben rövid szünettel követte egymást a Tükröm, tükröm című, Julia Roberts nagy visszatérésének szánt verzió, és a frissen hazai mozikba érkezett Hófehér és a vadász.

Utóbbi az előzetesek alapján leginkább fantasy-akciófilmnek tűnt, amely a negédes vonásokat végképp levetve mondja el a gonosz királynőtől népét megmentő árva leány történetét. A teljes mű megtekintése után azonban bebizonyosodik, hogy az alkotók úgy próbáltak forradalmian új Hófehérke-sztorit teremteni, hogy közben kínosan ügyeltek a kötelező elemek megtartására. Ezek azonban a sugallni kívánt értelmezésben elvesztették jelentőségüket, a végeredményt pedig túlzsúfolttá és fárasztóan hosszúvá "varázsolták".

A sötét lelkű Ravenna (Charlize Theron) csellel és gyilkossággal szerzi meg Hófehér (Kristen Stewart) apjának trónját, a hercegnőt pedig évekig bezárva tartja, miközben a birodalom csendben leamortizálódik. Hófehérnek ugyan sikerül megszöknie Ravenna perverz külsejű bátyjának (Sam Spruell) kijátszásával, de testi épsége továbbra is veszélyben forog, miután az uralkodó rájön, hogy az örök fiatalsághoz nem elég a szolgálólányok életerejének rendszeres kiszívása, ahhoz bizony riválisa szívét kell elfogyasztania. Elküldi hát a súlyosan alkoholista vadászt (Chris Hemsworth), hogy megszerezze Hófehér ketyegőjét. Itt kezdődhetne a két címszereplő kapcsolatának felépítése, ez azonban kevés izgalmat tartogat.

A vadász múltjáról és sajnálatos megözvegyüléséről ugyan elejtenek néhány mondatot, de karakterének belső világa, így Hófehér iránti szerelmének kibontakozása is rejtve marad. Ez nem Chris Hemsworth hibája, egyszerűen elfelejtették megírni, az egész romantikus szállal együtt. Pedig előkerül a gyerekkori barát, William (Sam Claflin) is, aki a nem szőke, de kellőképpen nyálas herceg figuráját képviseli, és ha lenne bármilyen jelentősége beemelésének a történetbe, akár még konfliktust is okozhatna. A háromszög azonban ugyanúgy elmarad, mint az érzelmi viharok bármiféle ábrázolása.

Ahogy a teljesen funkcióját vesztett herceget, úgy a törpéket sem tudták kihagyni a meséből, akiknek szerepe leginkább Hófehér kiválasztott mivoltának felismerésére, és egy kizárólag könnyfakasztást szolgáló epizód bemutatására szolgál. Hogy semmi se hiányozzon, van még sötét erdő (amely állítólag nagyon veszélyes, mégis mindenki könnyedén átjut rajta), és virágok közül előmászó, kicsi gollamokkal tarkított tündérvilág is. Mindez színes és látványos kavalkádot eredményez, a film második felére azonban elkerülhetetlen a nézők figyelmének lanyhulása, és az ezzel járó sóhajkoncert.

A legtöbb élvezhető jelenet a goth sminkben és öltözetben tündöklő Ravennához, és az ő Terminátorként cseppfolyósodó, majd összeálló varázstükréhez köthető. A királynő egyébként maga is ügyesen vált alakot, ami szintén igen jól mutat a vásznon. Charlize Theron nem ezért az alakításért fogja elnyerni a második Oscarját, főként mivel karakteréről a kezdeti lendület után megfeledkeznek, hogy csupán a végső összecsapás közeledtével kerüljön ismét elő. Kár, hiszen az ő múltjából is megtudhatunk néhány apró információt, amelyek bővebb kifejtésével mélységet kaphatott volna. A színésznőre azért nem lehet panasz, a kevés lehetőséget rejtő szerepet tisztességesen eljátssza, és annyira jól néz ki, hogy nehezen hisszük el a tükrének, hogy van nála szebb a világon. Persze, régi darab, biztos torzít már egy kicsit.

Kristen Stewart néhol egész hiteles Hófehérként, a fintorai és állandóan tátott szája azonban kizökkentenek, amikor már kezdenénk őt elfogadni. A mesehősnő ezúttal a Mátrix Neójához hasonló magasságokba lenne hivatott emelkedni, különleges képességekkel, küldetéssel és harcos lélekkel. A királynő ellen hadat vezető amazon alakja azonban felületesen ábrázolt, látunk néhány jelet, ami kivételes jelentőségére utal, majd hopp, már ott is lovagol egy sereg élén.

A Hófehér és a vadász legfőbb hibája, hogy nem mert az lenni, aminek szánták. Újraálmodás helyett lényegében a megszokott elemeket keverték össze más arányban, és amiben az eredmény eltérhetett volna a klasszikus mesétől - szereplők lélektani ábrázolása, Hófehér akcióhőssé avanzsálása - arra fájdalmasan kevés figyelmet fordítottak. Mindez tucatfeldolgozássá silányította az egyébként remek lehetőségeket rejtő művet.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2020 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei