2013. július 7.Frei Gabriella
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

ImPulzus 27. - Beszélgetés Pintér Béla Drámák című kötetéről

A Szutyok és a Tündöklő középszer című darabokról esett a legtöbb szó az ImPulzus irodalomkritikai sorozat nyári szünet előtti utolsó estjén, amelynek témája Pintér Béla Drámák című kötete volt. A könyvről június 18-án, a Kalicka Bistróban beszélgetett Pethő Anita, Benedek Anna és Borsik Miklós, a moderátor Krusovszky Dénes volt.

Krusovszky Dénes bevezetőjében a drámaköteteket mostoha sorsúnak festette le, mondván, hogy rájuk általában sem az irodalmárok, sem a színházzal foglalkozók nem kíváncsiak igazán. A felvetést a többi jelenlévő is megerősítette, Benedek Anna például elmondta, hogy őt a szépíróként már ismert szerzők drámái érdeklik elsősorban, Pethő Anita pedig bevallotta: csak akkor nyúl az efféle könyvekhez, ha kifejezetten ez a feladata. A Pintér Béla-kötet szövegei számára pillanatfelvételnek tűnnek, amelyek az előadások során még rengeteget változhatnak. Utóbbiakból egyébként még nem látott egyet sem, akárcsak Borsik Miklós, aki az önleleplezést követően meg is jegyezte: innen szép nyerni.

Krusovszky Dénes szerint a Drámák elsődleges tétje, hogy mennyire működnek a benne található írások a hozzájuk szorosan kapcsolódó jellegzetes színpadi univerzum nélkül. (Ami egyébiránt kezdi elhagyni eddigi zárt közegét, hiszen a Parasztopera már Mohácsi János rendezésében is sikert aratott.) A kötet tehát fordulópontnak is tekinthető, amely összefoglalja a művész eddigi munkásságát, egyben új utakat nyitva. Ezt igazolja a szövegek kronologikus sorrendje is, ahogyan az előadás nélkül kevésbé működő, néha egyenesen kínosnak ható műhelymunkák felől az önmagában is létjogosultsággal bíró szerzői dráma felé haladnak. Ezt az erős ívet Pethő Anita is felfedezte, aki a Kórház-Bakony olvasásakor még úgy érezte, "ezt látni kell", a Kaisers TV, Ungarnt viszont már szívesebben helyezte el saját belső világában. A túlzsúfoltságot, amire Borsik Miklós korábban utalt, a A sütemények királynője és A démon gyermekei esetében vette észre, de ezekben sem zavarta.

Benedek Anna az időrend mellett a kortárs témák feldolgozását azonosította a drámagyűjtemény szervező elveként, mivel a benne felvázolt "kórképek" térben és időben pontosan elhelyezhetőek. Szkeptikusan viszonyult azonban az utószó állításához, miszerint az írót nem inspirálták mások. Ő például nem zárná ki Térey János vagy Hubay Miklós hatását. Krusovszky érdekesnek találta, hogy Pintér még a posztdramatikus színházhoz képest is alternatív, a helye valahol utóbbi és a klasszikus között jelölhető ki. A hagyományos dramaturgia a magyar nemzeti dráma tradícióiba illeszthető, a formát azonban sokszor mellbevágó elemekkel töltik meg, sajátos kettősséget eredményezve.

Borsik Miklós arra a következtetésre jutott, hogy Pintér Béla tudatosan tagadja a - más műnemekbe átvezető - instrukciókat, szerepleírásokat, amelyekkel csak a legszükségesebb mértékben él. Krusovszky ezt azzal magyarázta, hogy Pintér maga rendezi minden darabját, ezért nem is szorul rá ezekre az írásbeli utasításokra. A moderátor ezután arról érdeklődött, hogy volt-e a darabok között olyan, amit kifejezetten rossznak találnak. Ő maga a Tündöklő középszert nevezte meg.

Borsik Miklósnak azonban pont utóbbi szándékos "bénasága", erőltetett rímei tetszettek, amelyek összhangban álltak a karakterek esendőségével. De mint mondta, megérti, más mit lát ebben "szarnak". Pethő Anita az újraolvasási késztetés alapján mérte le a művek minőségét, azt sorolta a rosszabbak közé, amelyikből egy alkalom is elegendőnek bizonyult. Ilyen volt a Tündöklő középszer és a Kórház-Bakony is. Krusovszky Dénes e gyengébb darabok védelmében megjegyezte, hogy ezek is szükségesek a pályakép teljes megjelenítéséhez, Pethőt azonban nem győzte meg. Ő úgy vélte, ha az olvasók megnyerése a cél, akkor kevésbé szerencsés a szerepeltetésük.

Benedek Anna szerint a Tündöklő középszer azért is kilóg a többi közül, mert nem társadalmi problémákat vet fel, hanem magára a színházcsinálásra reflektál. Borsik Miklós kitartott amellett, hogy kifejezetten szórakoztatóak a mű idétlen rímei, sőt, a Kórház-Bakony is tetszett neki, bár a jelenetezést furcsának találta. A kevésbé kedveltek helyett inkább kedvenceket jelölt meg, köztük a Szutyok, a A 42. hét és a Kaisers Tv, Ungarn címűeket.

A fejlődés ívére visszatérve Krusovszky megemlítette, hogy Pintér Béla egyik interjújában azzal magyarázta írásainak koncentráltabbá válását, hogy szükségét érzi annak, hogy reagáljon az országban történtekre, ez az erőteljes üzenet pedig a "kaotikus" forma elhagyását követelte meg. Szó esett a több drámára is jellemző statikus karakterekről is, akikről kezdettől tudni lehet, kicsodák, és végig ugyanazok is maradnak. Benedek Anna ezt a Szutyokkal kapcsolatban fejtette ki részletesen, amelyben a címszereplő az első pillanattól az utolsóig ellenszenves, fel sem merül, hogy más vélemény alakuljon ki róla. A figurák furcsán sterilek, és egy "laborszerű térben mozognak" együttállásuk mégis egyedi eredményt hoz létre. A gárdistává "fejlődő" Szutyok története azonban Benedek szerint meglepő politikai korrektséggel kezeli a cigány-magyar együttélés kérdését. Pethő Anitát a főhős sorsának kötelező végkifejlete kifejezetten zavarta. Az a mód azonban, ahogy a karakterek beleragadnak saját szerepükbe, annak ellenére, hogy körülöttük minden megváltozik, Hamvas Béla Karneválját juttatta eszébe.

Zárásul a Sehova kapujáról szóltak röviden, amelynek fonetikus átírással érzékeltetett népiességét Borsik Miklós a Gálvölgyi-show parodisztikus jeleneteihez hasonlította, bár maga is elismerte, hogy a párhuzamot gyengíti a tény, hogy utóbbi írott formában nem létezik. Pethő Anita fontosnak tartotta megjegyezni, hogy ettől a műtől idegen az idilli vidék és a városi élet szokásos szembeállítása.

A közönség kérdéseinek hiányában rövidesen véget érő estet egyértelműen a Szutyok és a Tündöklő középszer uralta, de a többi darabból is fel-felvillant egy két érdekes momentum. A bővebb tájékozódás érdekében azonban javasolt a Drámák kézbevétele.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2018 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei