2007. december 29.Pohner Anikó
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Érzéki festészet csapatmunkában - Tiziano Bécsben

Az ünnepek munkamentes napjait kihasználva, érdemes a művészetrajongóknak Bécsbe látogatniuk, ahol a Művészettörténeti Múzeum (Kunsthistorisches Múzeum) "A késői Tiziano és a festészet érzékisége" címmel, szinte a világ minden részéből kölcsönvett, 60 darab műből álló tárlatával várja a "színek mesterének" nézőközönségét, egészen január 6-ig.

A más múzeumok által eddig még soha nem vállalt 650 millio euros biztosítási költség hűen tükrözi a "Der späte Tizian und die Sinnlichkeit der Malerei" kiállítás nívóját, mely a mester kései korszakának stílusán, a meleg, gazdag, fényben változó színek szépségén túl bemutatást enged a festő munkamódszereibe is. A sikerei csúcsán álló, bőséges javadalmazású, elismert művész ugyanis, rengeteg megrendelésének kielégítését egy 7-10, alkalmanként további 10-15 fő tanítványból, munkatársból álló "műhely" segítségével oldotta meg, ahol a festmények az ő irányítása alatt, de nem minden esetben kizárólagosan az ő kezei által születtek.

A velencei érett reneszánsz legnagyobb mesterének tartott Vecellio Tiziano Pieve di Cadore-ben, 1488 körül született (tekintélyének növelése céljából "öregítette" magát, ezért nem ismeretes születésének pontos dátuma). Tíz évesen már Velencében, Giovanni Bellini műhelyében tanulta a "természet utáni" festés irányelveit. Később mégis az 1507-ben feltűnt Giorgione stílusában festett, aki sokkal szabadon alkotott, nem készített műveihez vonalas rajzot.
Az összetévesztésig utánzott, imádott Giorgione-val új olajfestési technikákat kísérleteztek ki, s együtt készítettek egy falkép-sorozatot Fondaco dei Tedeschi részére. Ezidőtájt Vicenzában, Ferrarában és Padovában festett freskókat. Tehetségének hamar híre ment, így Bellini halála után Őt kérték fel a IV. Sándor pápa előtt megalázkodó Barbarossa Frigyest ábrázoló freskó megalkotására is.


Ecce homo
© The National Gallery of Ireland, Dublin


1516-ban nevezték ki a Velencei Köztársaság hivatalos festőjének, mely minőségében busás jutalmat - évi 300 scudót kapott, s ezért cserébe az összes dózsét meg kellett örökítenie. A számos portré mellett oltárképeket készített, köztük az 1516-18-ban keletkezett "Assunta"-t, "Mária mennybemenetele"-t, a ferences rendiek velencei Frari temploma részére. Vallási ihletésű képei mellett (pl.: Ecce homo, Töviskoronázás, Krisztus Emmausban, Mária gyermekével) mitológiai témákkal (pl.: Danaé Ámorral, Vénusz a tükör előtt) is foglalkozott. Formabontó módon, érzékien meleg színekkel, a vallásos témájú képeket is az addigi dogmákat félredobva, szabadon kezelte.


Vénusz a tükör előtt
© National Gallery of Art, Andrew W. Mellon Collection, Washington


V. Károly udvarában - miután a császárról pompás portrét készített - valóságos politikai karriert futott be: 1533-ban udvari festővé, aztán palotagróffá, majd államtanácsossá nevezte ki az uralkodó. Ezeknek az Augsburgban töltött éveknek a csodás hozamányai a Károlyt és környezetét ábrázoló portrék (V. Károly a mühlbergi csatában, V. Károly ülő képe, Izabella császárnő, Ippolito Rimaldini).
Portréit a realizmus és az idealizálás közti egyensúly, egy-egy jellemvonás megkapóan érzékletes ábrázolása jellemzi.
A német császári udvar mellett II. Fülöp spanyol uralkodótól is kapott megbízásokat. Nevéhez fűződik az első egész alakos portré megalkotása is, mely Mendoza spanyol követet ábrázolja (1541).

1549-ben Velencében palotát vásárolt magának, s 1576-ban bekövetkezett haláláig temérdek megrendelésre készített remekművet készített csapatával.


Önarckép
© Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie


Elmosódott körvonalú, foltfestési technikájával alakjainak anyagszerűsége szinte elveszett, erősebben felvitt színrétegeivel végképp elszakadt a reneszánsz stílustól, példa erre az Önarckép című műve. (Bár élete során számos portrét készített saját magáról, mindösszesen kettő maradt meg belőlük az utókornak, mindkét festmény része a tárlatnak.)

Munkamódszerét, az alkotások újból és újból történő átfestése, "javítása" jellemezte - némelykor saját, némelykor megrendelői megváltozott elképzeléseinek megfelelően. A modern röntgentechnika tette láthatóvá például a magyar műkereskedelemben felbukkant "Mária gyermekével és Szent Pállal" című alkotáson véghezvitt, összesen hat változtatást.

A technikát talán a 2005 decemberében a Christie’s Aukciósház által eladásra kínált, eladdig befejezetlennek hitt, eredetileg: "Tóbiás az angyallal" című festmény szemlélteti a legjobban.
Az alkotáson két évtizedig fáradozó Alec Cobbe restaurátor a szárnyas angyalt és göndör hajú kisfiút ábrázoló kép "alól" egy elegánsan öltözött hölgyet és bájos kislányát megjelenítő művet "varázsolt elő". A szakértők szerint, ez esetben Tiziano halála után, egyik tanítványa festette át az alkotást a megváltozott piaci viszonyokhoz alkalmazkodva. Az "új" mű "Egy hölgy és lánya" néven írta be magát a művészettörténetbe.

A cseppet sem szokványos utat bejárt, kortársai példaképéül szolgált cadore-i mester műhelyének egyedülálló módon egybegyűjtött remekművei 2008. január 6-ig tekinthetők meg.


(Képek forrása: Kunsthistorisches Museum Wien)

*

Helyszín: Kunsthistorisches Museum, Bécs, Maria Theresien-Platz 1.
Telefon: 0043-1-525-24-0
Internet-elérhetőség: www.khm.at
Információ: info@khm.at
Nyitvatartási idő: 10 órától 18 óráig
csütörtökön: 10 órától 21 óráig
hétfőn zárva
Jegyek:
felnőtt: 10 €
kedvezményes (diák, nyugdíjas, mozgássérült, munkanélküli, stb.): 7,50 €
családi jegy (2 felnőtt és max. 3 gyerek): 20 €

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2017 utáni évszámot (spam védelem)

nem
regisztrált
Erdei János 2008-02-04 02:14:08
Hááát...
Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei