2009. november 16.Balkányi Nóra
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

KissPál Szabolcs a Múzeumok Őszi Éjszakáján

A stílusos őszi faleveles és ión oszlopfős plakát egy olyan őszi éjszakát ígért 2009. november 14-re, mely sejtelmes három ponttal a végén "más, mint a többi". Ezzel nem is volt gond. Eső helyett volt ugyanis nagy választék és 44 oldalnyi programfüzet, hogy el ne tévedjünk.

A Múzeumok Éjszakáján az a jó, hogy meleg van és biciklivel lehet tekerni egyik helyről a másikra csalinkázva a hömpölygők között. A Múzeumok Éjszakáján az is jó, hogy mindig van remény némi ingyen kaja és pia, illetve kultúra fogyasztására. A Múzeumok Éjszakáján még az jó, hogy cinkosan egymásra kacsinthatnak a karszalagosok, és ezzel majd ki is esik a szemük, mert Pest utcái ilyenkor tömve vannak. A Múzeumok Éjszakáján az pedig különösen jó, hogy a csapatokba verődő fiatalok mellett kart karba öltve megjelennek az idősebb generáció képviselői is.

Úgy döntöttek tehát az okosok, legyen egy ehhez hasonló móka ősszel is, a dolgos hétköznapok között egy szombat estén mindenki lazíthat egy kicsit, hogy például a Néprajzi Múzeum színesen kivilágított csarnokának tetején lássa Mucsi Zoltánt fürdőnadrágban Kalevalát idézni. A Múzeumok Őszi Fesztiváljának záró hétvégéjén a nagy Márton napi vigasság és a szerencséseknek kijáró libatepertő üldözése közepette így ismét belebotolhattunk a régi és új médiumok XXI. századi találkozásába.

Az ígéretesnek hangzó, ám sok vacilálás után aztán mégis elvetettnek ítélt pincemúzeumi "aki dudás akar lenni - dudanóták a csárdában, a budai kiskocsma enteriőrben" helyett a Nagymező utca felé vettük az irányt, ahol nem csak salátabár ésMoulin Rouge van, hanem az Ernst Múzeum termei is. Délután 4-től hajnali 1-ig kínált programokat a máskor este 7-kor záró épület, benne KissPál Szabolcs Legkisebb közös többszörös című kiállításával. A szeptember 19-én megnyílt tárlat még december 13-ig látogatható, szociológus vezetéssel végig járni viszont csak a Múzeumok Őszi Éjszakáján lehetett. Hogy művészettörténész helyett egy társadalomtudománnyal foglalkozó fiatal - jelen esetben Ravasz Ábel - értelmezze a munkákat, kifejezetten nem rossz ötlet. Különösen egy olyan világban, ahol sokszor találkozunk nehezen befogadható munkákkal szobrok, rajzok vagy festett vásznak helyett. Szociológus kísérőnk nem is kímélt senkit, interpretációkban nem volt hiány.

Hiába ajánlja a Google keresője a "kissp" betűknél a Kispál és a Borz lehetőséget, KissPál Szabolcs valami egészen másban utazik. A Munkácsy-díjat is magáénak tudható intermédia művész 1992-től a kolozsvári Vizuális Művészeti Akadémián tanult, majd ’93-ban és ’94-ben posztgraduális képzés keretében a Magyar Képzőművészeti Főiskola festészet tanszékén folytatta tanulmányait. Innen 1997 és 1998 között átkerült az intermédia tanszékre, mely későbbi munkásságát tekintve meghatározó lépés volt. Készít installációkat, videókat, használ fényképet és egyszerű tárgyakat is, keresve a kapcsolatot régi és új médiumok között abban a korban, ami épp azok változását és kreatív keveredését éli.

A 15 kiállított műtárgy együtt mesél arról ahol, és amiben élünk. A téma közéleti, megosztó, amolyan ’mindenkinek meg van a véleménye róla’ típusú. KissPál megmutat, elénk tesz, és ami a legfontosabb, elgondolkodtat. A spin doktorok által mozgatott politikai kommunikációra és a média illúzióteremtő-és termelő hatásaira reflektálva olyan kérdéseket feszeget, mint például a képviseleti demokrácia létjogosultsága és mibenléte, vagy a konszenzus és a többségi elv kapcsolata. Látunk vörös zászlót szétbomlani hatalmas piros gombolyaggá, vagy elektromos szalagfüggönyre nyomtatott parlamenti üléstermet szétesni. Van tér szembefordított tükrökkel és rendőrségi kordonnal elválasztva és van agymozi, ahol vetített negatív képek égnek bele tekintetünkbe pozitívvá átfordulva. KissPál kiállításán az Európai Középidő óralapján számok helyett szimbólumok jelzik, hogy például 7 órakor van kommunizmus vele átellenben 1 órakor pedig anarchia. 8-kor zsidóság, 2-kor muszlim hit, 9-kor euró és 3-kor dollár. Az önreflexiótól és a művészet, mint fogalom kérdéseitől a média és a politológia felé forduló művész alkotásait folyamatosan értelmező szociológusunk elvégezte helyettünk a piszkos munkát. Kész magyarázatokat kapva maradhattunk vagy mehettünk további programok felé a Múzeumok nyárinál kissé hidegebb, Őszi Éjszakáján.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2020 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei