2008. szeptember 26.Kőnig Mariann
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

120 éve született a Macskák írója, Thomas Stearns Eliot

Thomas Stearns Eliot neve valószínűleg sokak számára ismeretlenül hangzik, annak ellenére, hogy írt drámát, esszét, és egyik verseskötete, a Macskák könyve mindenki számára ismert. Sikerét első sorban Andrew Lloyd Webber-nek köszönheti, aki zenét írt az alkotásokhoz. A Macskák című musicallal indult útjára Thomas Stearns Eliot máig töretlen sikere.

Thomas Stearns Eliot, az amerikai származású, Angliában letelepedett költő, drámaíró és kritikus a Missouri állambeli St. Louisban született 1888. szeptember 26-án. Apja a korban tekintélyes üzletembernek számított, anyja, Charlotte Stearns, gazdag bostoni kereskedőcsalád sarja volt. Ilyen háttérrel nem csoda, hogy a Harvard Egyetemre ment, ahol 1910-ben fejezte be tanulmányait. Szellemi fejlődését és tájékozódását jelentős mértékben befolyásolták Irving Babbitt és George Santayana előadásai. Az egyetem elvégzése után tanulmányutak követték egymást: 1910 és 1911 között a Sorbonne-on tanult, majd visszatért a Harvardra, ahol 1914-ig filozófiai tanulmányokat folytatott. 1915-ben Londonba költözött. Kezdetben a Highgate Schoolban tanított, majd a Lloyd Bank tisztviselője lett.

Banktisztviselő lett ugyan, de az irodalomtól soha nem fordult el. Sőt, nem csupán írt, hanem hivatásszerűen kezdett el foglalkozni az irodalommal. 1917-19-ig az Egoistnak, az imagista mozgalom folyóiratának segédszerkesztője, 1922-ben megalapította a Criterion nevű folyóiratot, amelyet aztán 17 éven át szerkesztett, 1935-től pedig a Faber and Faber kiadó rendszeres munkatársa, később igazgatója lett. Eliot szembeszállt a viktoriánus romantika szemléletével: első versesköteteit az érzelmek közvetlen kifejezését elutasító személytelenséggel, iróniával és a versekben elrejtett tudós gondolatokkal alkotta. Korai törekvéseit összegzi A puszta ország és az Átokföldje című versekben. Az Átokföldje című verse, amely már megírásának évében, 1922-ben is nagy érdeklődést keltett, mára a modern költészet egyik mérföldkövévé vált. Eliot avantgardista formában szól a polgári értékrend válságáról és az efölött érzett undorról, csalódásról, kétségbeesésről és kiábrándulásról, melynek külső megjelenítését a Halászkirály legendájának segítségével oldotta meg. A mű az Eliot által alapított Criterion folyóiratban jelent meg. Az irodalom szempontjából nagy jelentősége van A puszta ország című versnek is: szabadvers-formája ledöntötte a hagyományos határokat. Nem csak a próza és a vers, de a líra, az epika és a dráma közötti válaszfalat is áttörte.

T. S. Eliot életében jelentős fordulópontot jelentett az, hogy 1927-ben felvette a brit állampolgárságot és csatlakozott az anglikán egyházhoz. Egy év múlva úgy jellemezte magát, mint aki "angol-katolikus a vallásban, klasszicista az irodalomban és királypárti a politikában". Ebben az időszakban lírája áttekinthetőbbé, egyre didaktikusabbá vált, egyre inkább háttérbe szorult és a lírát végül felváltotta a dráma. Míg korábbi műveiben külön-külön foglalkozik egy-egy problémával, addig újabb alkotásaiban a belső ellentmondás a meghatározó. Ilyen pl. a Gyilkosság a székesegyházban, mely a canterburyi székesegyházban meggyilkolt Becket Tamás érsek mártíriumáról szól. A darab, melyet az Országút Társulat előadásában a magyar közönség is megtekinthetett, nagyszabású kísérlet az angol verses dráma hagyományainak felelevenítésére.

1939-ben megjelent egy olyan verseskötete, melyben egy sorozat macskákról szóló verset olvashatunk. Ez a Macskák könyve. A kötettel kapcsolatban felmerült a kérdés: kiknek készült? Szereplői, a macskák miatt úgy vélték, gyermekeknek szólnak a versek, de a téma nem erre utal. Ha összehasonlítjuk a szintén állati főszereplőkkel rendelkező tanmeséket Eliot verseivel, jelentős különbségeket fedezhetünk fel. Míg a gyermekeknek szóló állatmesékben a lényeg a karakterek egyszerűsége, addig a Macskák könyvében jóval összetettebb egyéniségek tűnnek fel. Többekkel ellentétben Andrew Lloyd Webber érdemesnek tartotta a verseket arra, hogy zenét írjon hozzájuk. Ekkor indult el hódító útjára a Macskák című musical, melynek sikere a mai napig töretlen. Thomas Stearns Eliot munkásságát 1948-ban a legnagyobb elismeréssel jutalmazták: megkapta az Irodalmi Nobel-díjat "a modern költészet úttörőjeként nyújtott figyelemre méltó teljesítményéért".

Egy ember életében nagyon fontos, hogy azzal foglalkozzon, amit szeret, jól végezze munkáját és elismerjék. Eliot életében mindez megadatott. Egy férfi számára azonban az is nagyon fontos, hogy közel tudjon engedni magához egy nőt, és ha ez megtörtént, az a nő elismerje őt, nem csak úgy, mint tehetséget, hanem úgy is, mint férfit. Thomas Stearns Eliot a publikus adatok szerint két nővel került közelebbi kapcsolatba. Első feleségét, Vivien Haigh-Wood-ot, aki egy jómódú családból származó táncosnő volt, 1915-ben vette feleségül. Kapcsolatuk azonban nem volt mindennapi. Vivien mentális problémái annyira megnehezítette házasságukat, hogy 1939-ben elváltak. 1957-ben Eliot másodszor is megnősült. Ekkor a Faber and Faber-nél dolgozó titkárnőjével kötötte össze életét. Ez a kapcsolat annak ellenére is sikeresebbnek mondható, hogy Valerie Fletcher 38 évvel fiatalabb volt férjénél. Thomas Stearns Eliot élete jelentős részét Angliában élte le, és ott is halt meg, 1965. január 4-én. A templomban, ahol a hamvait elhelyezték, áll egy emléktábla, melyen a következő olvasható: "in my beginning is my end....in my end is my beginning".

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2019 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei