2009. február 12.Sós Eszter
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Nicole Kidman: Egy lady a dingók földjéről

Emlékszik még valaki az Ausztrál expressz című sorozatra? A húszas-harmincas generáció kedvenc vasárnaponkénti Disney-összeállításának egyik darabja volt ez az 1860-as évek Ausztráliájának mindennapjait bemutató filmsorozat. Talán most sokaknak beugrott a történet, de arra fogadni mernék, hogy senki nem emlékszik rá, hogy Nicole Kidman is ebben kezdte pályafutását.

Az említett sorozatban, az akkor még nagyon fiatal és nagyon göndör Nicole Kidman csak egy kisebb szerepet játszott, így nem csoda ha kevesen emlékeznek már rá. De annak a korosztálynak, melynek tagjai az Ausztrál expresszen szocializálódtak, talán ismerősen cseng a BMX banditák című film címe is. Ez is Kidman korai zsengéi közé tartozik és a filmben a fiúkkal bandázó rövidnadrágos, szeplős kamaszlány szerepével már idejekorán belopta magát a tinédzser korú ifjak szívébe.

A Honoluluban született Nicole már fiatalon is tudta mit akar kezdeni az életben. Amikor a család Ausztráliába költözött a balettleckék mellett már csak a színészet tudta lekötni a kis hölgy figyelmét. Sorra követték egymást a dráma tagozatos iskolák és a tanulás meghozta a várva várt sikert.

Kisebb szerepek után a Vietnam című sorozat révén tett szert némi ismertségre, majd az idehaza is sikerrel futó Bangkok Hilton minisorozat belépőt biztosított számára az első igazi nagyjátékfilmbe, a Halálos nyugalomba, ahol már volt is és kellett is mit domborítania.

Habár a történet szerint Kidman egy gyermekét frissen elvesztett harmincas nőt játszik, mégis sikerült a maga húsz évével olyan neveket maga mögé utasítania a szerepért folyó harcban, mint Sigourney Weaver és Debra Winger. És habár sokan azt gondolják, hogy Tom Cruise és Nicole Kidman kapcsolata a színésznő következő filmjének, a Mint a villámnak a forgatásán kezdődött, valójában Tom Cruise már a Halálos nyugalom kapcsán felfigyelt Kidmanre és ő javasolta aztán a doktornő szerepre a jó szándékkal is csak közepesnek nevezhető autóversenyzős filmbe.

Majd pedig, stílszerűen, mint a villám, megszületett Hollywood elsőszámú álompárja. A természetes szépségével hódító kezdő színésznő 1990 karácsonyán kimondta a boldogító igent, az akkor már olyan filmeket a háta mögött tudó Tom Crise-nak, mint például a Top Gun, az Esőember, vagy a Született július 4-én.

Erről a - most már csak néhai - házasságról sokan és sokfélét írtak azalatt a tíz év alatt, míg tartott. Mindez azonban semmiség ahhoz képest, amit Tom Cruise mostanság kap a bulvárlapoktól elsősorban a szcientológiai egyházhoz való kötődése miatt, mely állítólag Nicole Kidmannel való válását is eredményezte.

Házasságuknak ha másban nem is, de filmek tekintetében mindenképpen voltak eredményei, hiszen a Mint a villám mellett további két filmben is játszottak együtt. Először a Túl az Óperencián című filmben, majd 1999-ben a Tágra zárt szemekben. Stanley Kubrick utolsó, sokat támadott filmjében közelképet kaphatunk a már széthullófélben lévő házasságról.


Nicole Kidman a Moulin Rouge-ban


Mindeközben Nicole Kidman olyan filmekben szerepelt mint a Bűvölet, vagy a Mindörökké Batman, melyek gondos alapozást biztosítottak bombanő imázsához, mely majd a Moulin Rouge érzelmes kurtizánjának megformálásakor éri el csúcspontját. Közben persze a szerzői filmekre is szorít időt, és milyen jól teszi, hiszen 1996-ban megkapja első Golden Globe díját Gus Van Sant Majd’ megdöglik érte című filmjében nyújtott alakításáért.

A kilencvenes években kikövezi magának a sikerhez vezető utat néhány átlagos filmmel. Az egyikben John Malkovich-csal vív érzelmi csatározást a XIX. századi Anglia díszletei közt (Egy hölgy arcképe), a Peacemaker-ben George Clooney oldalán nukleárisrobbanás-specialistát játszik , az Átkozott boszorkákban pedig tanúbizonyságot tesz arról, amit sokan már sejtenek, hogy mágikus erővel képes elrabolni a férfiszíveket.
Pontosan ezt az erőt kamatoztatja a Moulin Rouge-ban, amely hoz számára egy újabb Golden Globe-ot, meg egy Oscar-díj jelölést, mindemellett pedig belépést a nagy Hollywood-i színésznők panteonjába, ahová oly kevesen nyerhetnek bebocsátást.

A sikerei csúcsán lévő Kidmannek az Oscar is hamar az ölébe pottyan a depresszió csúcs- avagy mélypontján lévő Virginia Woolf megformálásáért. Az órák című film sikere szinte borítékolható volt tekintve az erős alapot, Michael Cunningham könyvét, és a Kidman mellett szereplő két, szintén kiváló színésznőt, Julianne Moore-t és Meryl Streep-et.

A sors iróniája, hogy Nicole Kidman orr-implantátummal játssza a filmben az írónőt, s aztán a következő évek alatt lassan de biztosan elindul azon az úton, melyre sok öregedéstől félő színésznő rátér, hogy fiatalságot mímelve mesterséges szépséget alkossanak belőle.
Mintha Nicole Kidman is tisztában lenne azzal, hová tart, s mintegy önmaga kifigurázásaképpen nem sokkal később, túl olyan filmeken, mint a Más világ, a Hideghegy, vagy a Dogville, eljátssza a főszerepet A stepfordi feleségek című giccs-komédiában.

A történet szerint egy békés kisvárosban minden feleség tökéletes: főznek, mosnak, vasalnak, nevelik a gyerekeket és este csipkés hálóingben várják az ágyba a férjüket. Mindemellett mindegyikük tarkabarka ruhákba jár, szőke és figyelem: gombnyomásra megnő a mellük! Éles eszű mozirajongók már itt sejthetnék, hogy a film rossz lesz, de ha tovább nézik a történetet, akkor végigkövethetik hogyan lesz a normális, és egyszerű, ugyanakkor természetesen szép Nicole Kidmanből használati tárgy számba vett Barbie-baba.

A film egyébként egy 1975-ös "remekmű" újragondolása volt, s ma már az alkotók is úgy gondolhatják, hogy bár ne is lett volna, mert minden tekintetben csúfosan megbukott.

Feledhető alkotások következnek a színésznő életművében. A születés című film arról nevezetes, hogy a fodrásznak sikerül az egyetlen olyan frizurát megtalálnia, amelyik nem áll jól Kidmannek. A boszorkányság témájáról is le lehetett még egy bőrt húzni 2005-ben A földre szállt boszorkány című filmben, ahol az idegesítő Will Ferrel a partnere. A tolmácsban Sean Penn próbálja megmenteni az életét, míg az Invázióban az újkori Bonddal, Daniel Craig-gel szerepel. Még ugyanebben az évben újra együtt játszanak a Philip Pullman nagysikerű művéből készült filmben, Az arany iránytűben, melyben végre mindenki megcsodálhatja a színésznő új, szilikonnal feljavított ajkait is.

Még két röpke mementó van hátra, hogy a mához érjünk Az egyik a világ leghülyébb filmcíméért versenyben is biztosan dobogós helyezésre számítható A szépség és a szőr: Diane Arbus képzeletbeli portréja. A film minden Star Wars rajongó kedvence lehet, hiszen Robert Downey Jr. is látható benne, mint újkori Chewbakka.
Ezt követő filmjét, a Margot az esküvőn címűt pedig még Jack Black sem tudta megmenteni.


Nicole Kidman az Ausztráliában


És elértünk a mához. Itt van nekünk a grandiózus Ausztrália, amiben Kidman végre olyat játszhat ami jól áll neki és amiben nagyon otthon van. Elmegy az angol lady a nagy Ausztráliába, hogy aztán gyors jellemfejlődésen túlesve marhákat tereljen végig a pusztában, kezébe vegye egy farm irányítását, és ami a legnagyobb feladat: anyja legyen egy kisgyermeknek. Ez az ami a legkevésbé áll jól neki.

Habár természetesen nem lehet párhuzamot vonni egy ember személyisége és az általa eljátszott szerepek között, de mégis le lehet vonni belőle következtetéseket, hiszen egy színész sem véletlenül játszik el bizonyos figurákat. Egyrészt kihívásból, másrészt mert valamennyire közel érzi magához az adott karaktert.

Ha megvizsgáljuk Kidman eddigi életművét, az általa eljátszott nőtípusokat, akkor milyen képet kapunk? Átlagban akaratos, erős egyéniségeket formál meg, akik előbb-utóbb mégis behódolnak valaminek, legtöbbször egy férfinak. A gyermekvállalás kérdésével is hadilábon áll, mert vagy nem lehet neki saját (Ausztrália, Bűvölet), vagy éppen elvesztette (Halálos nyugalom), vagy éppen ő maga ölte meg (Más világ), vagy egyáltalán nem is akar (Majd’ megdöglik érte). A férfiak vonzónak találják, rajonganak érte, aztán mégis valamilyen módon elveszítik: bántalmazzák őt (Átkozott boszorkák), cserbenhagyják (Halálos nyugalom), kihasználják (Dogville), vagy éppen a szerelmükkel lehetetlenítik el a létét (Moulin Rouge).

Hogy milyen szerepek várnak még Nicole Kidmanre, a ma is szép és tehetséges színésznőre, azt nem lehet megjósolni. Ha a tisztességes megöregedést választja, akkor belőle lehet a következő Meryl Streep, akire még számtalan csodálatos szerep vár. Ha viszont beáll a szilikonnal felturbózott színésznők sorába, akiknek a nevét már nem a filmjeik, hanem a legújabb plasztikai műtétjük kapcsán emlegetjük, akkor méltatlanul eltűnik majd a süllyesztőben és viccesnek szánt e-maileken küldözgetik majd egymásnak az irodai dolgozók az ilyen volt-ilyen lett képeit. Kívánjuk, hogy ne így legyen.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2019 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei