2009. április 8.Vancsó Éva
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Francis Ford Coppola, a Keresztapa rendezője 70 éves

Francis Ford Coppolát, a hollywoodi fenegyerekek egyikét, a Keresztapa és az Apokalipszis most rendezőjét, öt Oscar díj birtokosát köszönti hetvenedik születésnapja alkalmából családja, Nicolas Cage színész, Sofia Coppola rendező és minden filmrajongó...

Coppola 1939-ben Detroitban született, olasz-amerikai családban, amely kezdettől támogatta az álmait, hála színésznő édesanyjának és zeneszerző-karmester apjának. Négy év egyetemi dráma tagozat után a diplomamunkáját már a filmgyártás témaköréből írta. Ezután néhány év gyakornokoskodás következett, először Roger Colman mellett, ahol az alkotás különböző folyamataival megismerkedhetett, szöveget írt, jeleneteket rendezhetett, segített a produceri munkában, de akár hangmérnökösködött is.

Ebben az időben készítette el első saját filmjét, 1963-ban Dementia 13 címen. A horror-thriller határán egyensúlyozó film nem aratott komolyabb sikert, a fiatal Coppola ekkor még inkább forgatókönyvíróként és producerként jeleskedett. 1969-ben közös produkciós céget alapított George Lucassal, melynek második alkotása az American Graffiti öt Oscar-jelölést is bezsebelt, de díjat egyet sem. Coppolát a következő évben a Filmakadémia kárpótolta, a Tárbornok című film társ-forgatókönyvírójaként megnyert élete első Oscarját.

Innentől a folytatás filmtörténet: Coppolának véletlenül a kezébe akadt Mario Puzo regénye a Corleone családról, megnyerte a főszerepekre Marlon Brandot és Al Pacinot és leforgatta minden idők leghíresebb maffiafilmjét. A filmet, amiből máig idéznek, amelyben egyesek szerint benne van a válasz a világ összes kérdésére, és amelyet annyian próbáltak utánozni azóta is. A díjeső sem maradt el, és bár Coppola nem lett a legjobb rendező, a legjobb filmért és a legjobb forgatókönyvért járó szobrocskával vigasztalódhatott. Az évek során trilógiává bővülő Keresztapa filmek második része, ha lehet túlszárnyalta az elődjét, és ekkor a Filmakadémia Francis Ford Coppolát már rendezőként is díjjal értékelte 1974-ben.

A karrierje csúcsán, 1979-ben kezdte el leforgatni az Apokalipszis most című filmet, egy háborús eposzt, melynek témája a Vietnam, vagy ahogy a rendező fogalmazott a "filmem maga Vietnam". Majdnem igaza is lett, a több évig tartó Fülöp-szigeteki forgatás mindenkit megviselt, a főszereplő Martin Sheen egy kulcsfontosságú jelent során infarktust kapott, az elhúzódó forgatások miatt a stúdiók visszaléptek, így a produkció a csőd szélére került. A végeredmény azonban Coppolát igazolja, az Apokalipszis most művészileg karrierjének csúcsa. Különbözik minden eddig látott háborús filmtől, nem a hagyományos képekben vázolja fel a vietnami háborút. Már a történet is különös, Willard százados küldetése, hogy kutassa fel és ölje meg az amerikai Kurtz ezredest, aki magát istennek képzelve uralkodik a dzsungelben bennszülöttek felett. Hiányzik a golyózápor és a vérengzés, a sajátos párviadal szürreális képeken jelenik meg, kilépve az ismert helyről és időből. A filmet Európában jobban fogadták, mint az Egyesült Államokban, Cannes-ban Aranypálma-díjat kapott.

Ezután Coppola vitatható és változó színvonalú filmeket rendezett, a Jack és a Fájdalom kövei méltatlanok a munkásságához, utolsó két filmje, a Jonh Grisham regényéből készült bírósági dráma, az Esőcsináló és a Youth without youth című mozi is langyos fogadtatásban részesült. A korábbi évek sikereit egyedül az Apokalipszis most 2003-as rendezői változatának kiadása villantotta fel, így Coppola azóta inkább producerként vesz részt a nagy hollywoodi álomgyárban. Ilyen hetven évvel és ilyen legendás alkotásokkal a háta mögött akár azt is megtehetné, hogy hátradől és újabb hetven éven át csak fogadja a rajongóit.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2020 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei