2009. szeptember 5.Czékus Mihály
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Susanne Lundeng hegedűművész az idén 40 éves

A norvég hegedűművész, dalszövegíró és énekes, Susanne Lundeng zenei pályafutása a klasszikus forgatókönyv szerint alakult: a szülei gyerekkorában beíratták őt a helyi zeneiskola hegedű szakára. Annak ellenére, hogy nagy tehetségnek tartották és már fiatalon számos fellépést tudhatott maga mögött, az évek előrehaladtával az érdeklődése a klasszikus zenétől a tradicionális norvég zene felé fordult.

Ezért aztán a tanulmányait egyfajta sajátos önképzés keretében folytatta. Éveken keresztül járta az ország északi településeit és az ott élő öreg mesterektől leste el a - számára új - műfaj "titkos fogásait".

Lundeng 1994-ben mutatkozott be a norvég Kirkelig Kulturverksted kiadónál a Drag (Pull) című albumával. A bemutatkozó CD repertoárja - egy kivételével (a Hav című kompozíció, ami saját szerzemény) - 19. és 20. századi norvég szerzők műveiből épül fel. A három évvel később megjelent - Aettesyn (Family views) címet viselő - korong az elődjéhez hasonló koncepciót követ, azzal a különbséggel, hogy Lundeng már egy kicsit bátrabb volt szerzőként és az elhangzó művek több mint egynegyedét már ő írta.

Igazi szakmai áttörést az ezredfordulón megjelent hanghordozó a Vals til den rode fela (Waltz to the Red Fiddle) hozott az előadó számára. Ez az album már igazi mestermunka. A rajta szereplő valamennyi számot Lundeng komponálta. Úgy tűnik a hegedűművész annyira belelendült a komponálásba, hogy más műveit már nem is engedi a lemezére. A 2004-es hanghordozón /Forunderlig ferd (Strange Journey)/ mindössze egy tradicionális dalnak (Polsdans Era Beiarn) jutott hely a saját kompozíciók mellett. Lundeng 2006-os CD-je /Nattevák (Sleepless Night)/ is közel hasonló forgatókönyv szerint készült.

Norvég folk és kortárs zene? Lundeng lemezeit hallgatva kiderül, egymástól nem is olyan idegen fogalmak, csupán megfelelő közvetítőkre van szükség, akik nem csupán szeretik, hanem értik is a kettő közötti kapcsolatot. Úgy vélem, hogy ehhez a(z) (zenei) utazáshoz norvég földön - immár másfél évtizede - Susanne Lundengnél nincs jobb kalauz. A hegedűművész lemezei színes, ötletekben és témákban gazdag produkciók. Egyszerre van bennük jelen a hagyománytisztelet és az innovatív gondolkodás. Az albumokon található dalok többsége nagyon könnyen képes aktiválni a hallgatóban a belső "mozigépet". Az egyik pillanatban úgy érezzük, hogy szinte hang nélkül peregnek a képkockák, a másikban pedig energikus ritmusok kíséretében követik egymást a filmkockák. A korok, a helyszínek az érzelmek mindig attól függően változnak, hogy Lundeng az emberi lét mely aspektusát szeretné a középpontba helyezni. Az előadó azt sohasem felejti el kihangsúlyozni, hogy milyen büszke a norvég származására.

Lundeng mesterien elkészített lemezei a zenei katarzis élményével ajándékozzák meg - érzelmi megújulást és egyensúlyt eredményezve - a hallgatót.

A norvég kiadó a Kirkelig Kulturverksted gondozásában Susanne Lundengnek az alábbi albumai jelentek meg (zárójelben a lemez angol címe olvasható):

- Drag (Pull) /1994/
- AEttesyn (Family views) /1997/
- Vals til den rode fela (Waltz to the Red Fiddle) /2000/
- Forunderlig ferd (Strange Journey) /2004/
- Nattevák (Sleepless Night) /2006/

Honlapok: www.susannelundeng.no valamint www.kkv.no

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2019 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei