2009. október 8.Hajnal Edina
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Az őrült, de szerethető Pedro Almodóvar

Almodóvar Spanyolország ünnepelt rendezője, akinek új filmjében ismét a nők állnak a középpontban. A film a tizenhetedik a sorban a nagyjátékfilmek közül, és számíthatunk arra, hogy a zseni most is hatni fog az érzelmeinkre. Vajon milyen utat járt be Almodóvar a Los abrazos rotos vagyis a Megtört ölelések forgatásáig?

Rendezővé válás

Pedro Almodóvar Cabellero egy kisvárosban született La Mancha tartományban, Calzada de Calavatra-ban. Egyszerű, hagyománytisztelő családban neveledkedett, apja bor- és olajárus, anyja háztartásbeli volt.

Gyerekkorában a család elköltözött Cáceres-be, ahol a kis Almodóvar egy bentlakásos katolikus iskolában tanult. A rossz nevelés azt eredményezte, hogy elvesztítette hitét Istenben, pláne az egyházban. A Mala Educación (Rossz nevelés) című alkotása éppen ezeket a gyermekkori éveit dolgozza fel, amikor perverz papokkal volt körülvéve és olyan emberekkel, akik csak mímelték az erkölcsöt. A vallásgyakorlás helyett inkább mozikba járt, így ismerkedett meg a filmek világával.

17 éves korában úgy döntött, hogy elköltözik egyedül Madridba, hátrahagyva családját és a katolikus iskolát. Határozott céllal érkezett a fővárosba: filmezést tanulni és filmeket készíteni. A Film Akadémiára lehetetlen volt bejutni, mivel Franco megszüntette az intézményt nem sokkal azelőtt, hogy a rendező a fővárosba érkezett. Ekkor Almodóvar eldöntötte, hogy mivel már formálisan nincs lehetősége kitanulni a mesterséget, akkor majd a saját útján fogja ezt megtenni.

A hetvenes évek közepén, amikor még Franco diktatúrája javában tartott, Almodóvarnak, mint kisvárosi kamasznak, Madrid még így is a szabadságot, az önmegvalósítás lehetőségét jelentette. Sok alkalmi munkája volt, de az első "komoly" megbízását a Telefónica társaságnál kapta, ahol adminisztratív jellegű feladatokat kellett elvégeznie. Ekkor tudta megvenni első super8-as kameráját, amivel sok amatőr filmet készített [Dos putas, o historia de amor que termina en boda - Két prosti, vagyis egy szerelmi történet, ami házasságal végződik (1974), Sexo va, sexo viene - A szex jön, a szex megy (1977), Folle...Folle...Fólleme, Tim - Kefélj... kefélj... kefélj meg Tim (1978).]

Ebből a korszakból sok ihletet merített a későbbi Almodóvar, ugyanis a délelőttjét a középosztálybeli hivatalnokok között töltötte, az éjszaka alkalmával viszont az underground színes figurájává vált. Transzvesztita punk bandájával és egyéni stílusával, meghatározó alakja lett a madridi fiatalságnak. Az estéit annak szánta, amit igazán szeretett csinálni: a Los Goliardos színházi társulat tagjaként színészkedett - itt találkozott többek között Antonio Banderas-szal -, zenélt, forgatókönyveket írt, super8-as kamerán filmezett, képregényeket írt és a szerelem volt az alfája és az omegája életének.

A homoszexualitását nyíltan vállaló művész egyértelműen a katolikus, ódivatú Spanyolországgal ment szembe. Az El Vibora képregénylap állandó munkatársa lett és Almodóvar megjelenése megduplázta a lap eladását, egy igen sikeres és polgárpukkasztó művével, az Általános Erekcióval.

Első filmjének, a Pepi, Luci, Bom és más lányok a tömegből bemutatója éppen a demokrácia megszületésének évében (1980) volt, ezért Almodóvar végérvényesen az új, modern Spanyolország központi figurája lett. A film amennyire botrányos volt, ugyanannyira sikeressé vált.

Az elismert rendező

Első, már nemcsak Spanyolországban elismert műve az Áldott mélységek című filmje volt, amit a külföldi kritika is pozitívan illetett. Ezután szinte minden filmje világsiker lett.

Almodóvart leginkább olyan nagy filmesek inspirálták saját életén kívül, mint Luis Buňuel, Alfred Hitchcock, Rainer Werner Fassbinder, John Waters vagy Douglas Sirk. Filmjei középpontjában az érzelmek, a magány, a szexualitás, a vallás, a spanyol társadalom, hagyományok, s ezeket a témákat ironikus, szatírikus hangvételével szövi át. Számos műfajban kipróbálta már magát: a dráma, a melodráma, a thriller és a fekete komédia.

Az 1986-os Matador egy nyugdíjba vonult torreádorról és perverziójáról szól. A férfi úgy döntött, hogy a bika vérét lecseréli és a szeretői vérét akarja magáénak. A vágy törvényében egy homoszexuális szerelmi háromszög viszontagságainak lehetünk tanúi. Egyik legjobb filméjében, a Nők az idegösszeomlás szélén-ben foglalkozik központi és mindig megjelenő témájával: a nőkkel. Ezért a filmjéért megkapta a legjobb külföldi film Oscar jelölést is. Almodóvarnak mindig volt múzsája, aki inspirálta játékával a rendezőt, az első ilyen múzsája Carmen Maura, majd Victoria Abril követte és most Penélope Cruz az ügyeletes istennője.

A Tűsarok ismét a nőiséggel, a női lét küzdelmeivel foglalkozik, de az igazi elismerést a Mindent anyámról (Legjobb külföldi filmnek járó Oscar, 2000) című alkotása hozta el. A történet egy gyászoló anya halott fiának tett ígértéről és annak megvalósításáról szól.

Ezekben a filmekben nagyon pontos pszichológiai jellemzést ad a rendező a női szereplőiről. Olyan fontos és alapvető jellemvonásokkal, élethelyzetekkel ruházza fel őket, mint a fájdalom, a kedvesség, a szerelem, a vidámság, a szex, a bonyolultság, a humor,, mindezt egy olyan környezetben, amely problémákkal állítja szembe őket. Ezek a jellemzések egyúttal bevezetnek minket egy olyan Spanyolországba, amely sokunk számára rejtve marad: a drogok, a prostitúció, az AIDS, a szervkereskedelem, a transz- és homoszexuálisok világába.

A Volver vagyis a Visszatérés szintén ebbe a filmcsoportba sorolható. A film három generáció nőtagjairól, érzelmeikről, életük nehézségeiről szól. A központban egy édesanya áll, aki mindenáron meg akarja védeni kamaszlányát. A helyszín szimbolikus: Almodóvar szülőfalujába tér vissza, ami sivár, szürke, reménytelen. A Volver érdekessége, hogy regényként már húsz évvel ezelőtt olvashattuk a történetet Titkom virága címmel. A Volver-ben láthatjuk együtt a rendező több múzsáját is, úgy mint Carmen Maurát és Penélope Cruzt.

Legújabb filmje a Megtört ölelések főhősnője a rendező által imádott Cruz. A film története egy író és egy vak forgatókönyvíró traumatikus emlékeire épül, akik egy autóbaleset következtében elveszítik életük szerelmét.

A Rossz nevelés kakukktojás a filmjei sorában, többek között azért, mert a főszereplők férfiak. A film Almodóvar gyerekkorában elszenvedett sérelmeit idézi a katolikus iskolában. A rendező alkotása sok kritikát és felháborodást váltott ki nemcsak a katolikus egyházból, hanem a hétköznapi emberekből is. A Beszélj hozzá, a rendező egyik olyan filmje, ahol a középpontban megtalálhatjuk a nőt és a férfit is. A történet a következő: egy fiatal lány baleset következtében kómába esik. Barátja miden nap bejár hozzá, látogatja. Az ápoló összebarátkozik a lány kedvesével, de ezzel párhuzamosan a lányba is beleszeret, akit egy nap teherbe ejt.

Almodóvar ars poeticája

A rendező filmjeiben gyakran feltűnik témáként a vallás és az egyház, igaz általában nem ez a legfontosabb szál a filmjeiben. A vallásgyakorlás hiányának bemutatásával, Almodóvar éppen arra szeretne rávilágítani, hogy még mindig milyen mélyen átszövi a spanyolok mindennapi életét és életfilozófiáját a katolicizmus. Filmjeiben arról ad számot mennyire elítéli a papok kettős, hipokrata életét. Egy olyan országban, ahol a katolikus egyház a legfőbb vallási intézmény általában közfelháborodás okoz egy-egy ilyen témájú film, ugyanakkor Almodóvar célja, hogy megmutassa azt a gátlástalan, perverz életet, amit egy-egy istenfélő, jámbor, becsületes pap gyakorol. A Bikaviadal az egyik legspanyolosabb és legvéresebb szokás, amit minden külföldi ismer. A spanyolok nagyobbra tartják a matadorokat, mint a papokat, ezért ez a motívum Almodóvar egyik legtöbbször használt egyházellenes jelképe.

A legfontosabb motívumai mégis a karakterei, akik valamilyen szempontból a társadalom által nem elfogadottak, vagy azért mert homo- vagy transzexuálisak, perverzek, lázadók. Almodóvar filmjeivel éppen ezeket a figurákat szeretné megismertetni az emberekkel, bemutatni, azt, hogy ha ők mások is, lehet azonosulni az érzéseikkel, problémáikkal, küzdelmeikkel.

A nők a rendező legkedvesebb szereplői, talán azért mert egy nő érzelmi világa sokkal szélesebb perspektívában mozog, mint egy férfié és a szélsőségek sokkal szembetűnőbbek a gyengébbek nem képviselői esetében. Almodóvart filmjeiben éppen ezért sokszor feltűnnek a prostik, a szüzek, az aggódó, mély érzelmű anyák, a felelőtlen drogfüggők, a sikeréhes karrieristák és még sorolhatnánk, nagyon hosszú lenne a sor. A nőket nagyon sokféleképpen látja a rendező és többek között nyilván azért, mert neki is sok feminim tulajdonsága van, ami segítheti az alkotásban. A nők bonyolultak, de kiismerhetőek az almodovari filmekben, ahol egy-egy szituációban olyan élményeket élhetünk át, ami talán a saját életünkben soha nem történhetne meg velünk. Ezek az életszituációk nemcsak a nőknek sokatmondóak, hanem a férfiaknak is, akik rengeteget tanulhatnak ezekből az érzékeny filmekből.

Nem szabad elfelejtenünk, hogy szinte minden filmben megjelenik az aberráció és a perverzió bizonyos szintje. Habár sokan nem értenek egyet Almodóvar eszközeivel, mégis az alkotó nem rejti véka alá az emberek rossz oldalát illetve azokat a tulajdonságaikat, amiket a társadalom nem tűr meg. Ezek ettől függetlenül léteznek és sok ember életének részei, ha elfogadjuk, ha behunyjuk a szemünket, akkor is.

Kétségtelen, hogy Almodóvar a mai filmművészet egyik legtitokzatosabb és legfurcsább filmóriása, de a zsenialitása nem megkérdőjelezhető. Bár az El País két kritikusa folyamatosan megpróbálja negatívan befolyásolni olvasóit, amit természetesen a rendező nem hagy szó nélkül (idézet a blogjáról 2009.06.01):
"A Boyero és Hermoso elleni tüntetésem nem csak az elviselhetetlen viselkedésüknek szól, amit e két ember az irányomba folytat, hanem azt, ahogyan használják a hatalmukat, amit az El Paísban elfoglalt tiszteletreméltó pozíciójuk miatt érdemeltek ki. És ez egy etikai kérdés. És kijelentem, hogy (...) az olvasó is áldozata ezeknek a rágalmazásoknak."

Ezt az őszinteséget és egyenességet lehet szeretni igazán Almodóvarban, ami nem múlik el és a 21. század egyik legszínesebb rendezőjének legtiszteletreméltóbb tulajdonsága marad, akárki, akármit mond róla.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2019 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei