2009. május 1.Árendás Éva
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Szentivánéji álom - Szerelem második látásra

A Szegedi Szabadtéri Játékok tavalyi nagy durranása volt a világ első worldmusicaljeként beharangozott Shakespeare-újragondolás, a szerelemmel-varázslattal teli éjszakát ígérő Szentivánéji álom. A megfoghatatlannak tűnő elnevezésről akkor még nemigen sejtettük mit jelent, hogy ez az ízig-vérig magyar találmány megállja-e majd a helyét a musicalek világában.

Az azóta eltelt közel egy évad során a darab megtalálta közönségét és bizonyos értelemben saját magát is.

Szegeden a monumentalitás mindent megtámogat, különösen jól jön ez egy újszülött első lépéseinél. A Szentivánéji álom lenyűgöző látványvilággal, legalább száz alkalmi statisztával és a zenei stílusok bátor keverékével állt a közönség elé a Dóm tér csillagos ege alatt, majd valamivel szerényebben költözött be a kőszínház falai közé. A stílusban versenytárs nélkül való, nagyívű alkotás második látásra lopta be magát igazán az ember szívébe.

Bár némi aggodalommal ültem be az Operettbe a darab újbóli megtekintésére, hiszen a szabadtér nyújtotta grandiózus hatások (a mindent körbefonó vörös szalagok, a bástyákon felvonuló félszáz csontvázalak, az autóroncsok, fellobbanó tüzek és levegőben szálló csillámok) nélkül a worldmusical stílus egységében tekintve első hallásra olyan érzetet hagyott a fülemben, mint amikor a tornádó felkap egy komplett zeneműboltot, és mindet beleaprít a képzeletbeli lecsóba. Ami egyébként nem feltétlenül rossz dolog...

És valóban. A darab zenei agyaga kiváló, változatos, és izgalmasan kombinálja a stílusokat. A hagyományos musical dallamvilágra számító nézők csalódhatnak, ha nem közelítenek elegendő nyitottsággal a műhöz. A nyelvezet az első sarkalatos pont, ahol Müller Péter Sziámi szövegei erősen leegyszerűsítik a shakespeare-i ékesszólást, de azért nem lett vészesen bugyuta, mint egyes feldolgozásokban, inkább csak afféle magyarosan fülbarát modernizációval van dolgunk. Persze az "izirájder, öcsém"-féle beszólások csikorogva karcolják Shakespeare vízióját.

A dalszövegeknél Kerényi Miklós Gábor keze nyoma érződik, a dalok gondolatilag kidolgozottak, csak az volt sajnálatos, hogy Oberon első felvonást záró hidegrázósan-szép szólója egy kizökkentő káromkodással kezdődik (Hogy röhögjön a bugyutábbja - csak sajnos mire újra odafigyel, lemaradt másfél versszakról). A többi, inkább csak elvétve előforduló "bele a néző pofájába" - jellegű vulgaritást ügyesebben bedolgozták a masszába.

Az biztos, hogy Szakcsi Lakatos Béla sokoldalú tehetségét kiaknázva elrugaszkodik a megszokott dallamvilágtól, és bátran keveri egymással a stílusokat, ami első hallásra előhozhatja a már említett "tornádó-érzést". Ha a zene kijönne cd-n, ezzel esélyt adva az elő- (és utó)tanulmányozásra, bizonyára több embert vonna hatása alá. Ha szánunk ugyanis némi időt a dalok megismerésére azok észrevétlenül bevackolják magukat a fejünkbe - utána csak győzzük őket kivakarni onnan, elvégre milyen már egész nap azt dúdolni: ".../ rohadtul elcsesztem"? Felfedezzük továbbá azokat a visszatérő motívumokat is, amelyek mentén nagyon is komplex egésszé építkezik a zenei anyag magába foglalva cigány és török, valamint indiai hangzásvilágot. A multikulti mellett a műfajok terén is megfigyelhető a mámorosan részeges ingadozás, klasszikus zenei motívumok is színesítik a musical dalokkal, mulatóssal, mai poppal és jazzel operáló forgatagot.

Jó hír, hogy 1-1 etapon belül viszonylag következetes a dallamvezetés, a szülők borral vigad a magyar ( pontosabban görögös-törökös-cigány, a Village People-ből szökött bőrruhás rendőr, pimp, tollas paraszt, vagy épp amilyen furcsa szerzetet fel sikerült öltöztetni) életszemlélete mellett Titána és Oberon szenvedélyes-jazzes veszekedései a székbe szegezik a nézőt. Lysander mulatós slágerére a második sortól lelkesen tapsol a közönség, eluralkodik a jóindulatú kocsmahangulat, Hermia szomorú dala könnyeket csal szemünkbe, Titánia ereje elsodor, Puck még szólót is rappel, ami megmosolyogtatóan kora 90’s, de a félmeztelen (értem természetesen: művészien testfestett!), gumitestű tündérfiúk tánca addig is leköti a figyelmünket.

A történetet jól ismerjük, az ifjú Demetrius (a bőrruhás rendőrfőnök gengszter-öltönyös fia) és a szépséges Hermia (apja a priuszos fuvarozó -trendibb nevén a Taligás) esküvőjére készülnek, de sajnos a leány mást szeret. Lysanderrel (aki szereti a pálinkát és remekül bánik a pillangókéssel) az éj leple alatt megszöknek, Demetrius utánuk, őt pedig szerelmével Heléna üldözi (akinek érthetetlen okból mindenki imádja a mellét fogdosni). Szentiván éjelén azonban a tündérvilág királya és királynője is összekapott (ezt olyan jól csinálják, hogy semmi pejoratívat nem tudok hozzáfűzni), s a Tündérkirály ravasz szerelmi
cselével hatalmas kavarodást okoz Titánia és a szerelmesek háza táján is. Az erdőben egy szedett-vedett színi társulat próbál az esti esküvőre, míg Pukk szamárrá nem változtatja (a szellemi károsultnak tűnő) főripacsot, hogy az aztán az minden irányból meghághassa imádott királynőjüket...

A hármas vonalvezetés és színtérfelosztás - tündérvilág - szerelmesek- mesteremberek - megmaradt és meglepően jól sikerült őket olyan eseményfolytonosságba integrálni, hogy a néző egy következetes történetet lát. A szerelmesek és a tündérvilág hasonló hangsúlyt kapott, pedig főtündéreink hangjából elviseltünk volna többet is, a mesteremberek pedig szépen fogalmazva a prózai
humorban (kevésbé szépen az agyhalál poénokban) jeleskednek. A legszebb, varázslathoz igencsak közel álló dallamokat a tündérpáros szolgáltatja, Janza Kata Titániája szélvészként söpör át a színen, igazi nagydíva, a musicalek koronázatlan királynőjének jelenlétével és csodálatos hangjával csak annyi bajunk lehet, hogy túl keveset élvezhetünk belőle. Szabó P. Szilveszter hasonlóan dinamikus jelenség, technikásan énekel, és drámai érzékenységgel formálja meg Oberon lelkiállapotait a dühös cselszövőtől egészen a bűntudatban őrlődő hősszerelmesig. Sajnos - mintha más színek nem fognák be a rá készülő ruhákat - tündérkirályként is fekete köpönyegbe öltöztették, vele együtt a férfi tündérek (háromfős) hada inkább gyászos-gyanúsra, mintsem szépségesre sikerült.
A szerelmesek Dolhai Attila - Vágó Bernadett párosa összeszokott szólamként kergetőzik, mindketten egy-egy remek szólóban bontakoznak ki. Peller Anna buja Helénáját öröm nézni, Szabó Dávidnak pedig nagyon jól áll a nagyképű, gazdag csávó karaktere…és az ágyékkötő. (Dolhai Attilánál már nem voltak ilyen bátrak, a vetkőzős résznél, őt inkább női stílusban csomagolták be) Puck szerepében Kerényi Mikós Máté jut méltó kihíváshoz, mind énekben, mind táncban nagyszerűen hozza a karaktert, de a másik szereposztásban tündérkedő Sánta Lászlónak is kijár az elismerés. Az ifjú tehetség egyébként Dudásként is kivágja a magas c-t - Thisbe-ként szó szerint. A mesteremberek közül Bereczki Zoltán Zubolya testileg elvarázsolt szamárként kevésbé vicces, mint szellemileg "elvarázsolt" emberi formájában.

A jelmezek frontján is érdekes az összkép. Az emberek bazárian szedett-vedettre, a tündérek túl sötétre sikerültek, de a mesteremberek öltözéke és kelléktára valóban jópofa. A látványos test és arcfestésekre méltán nagy energiát fordítottak a készítők. A mű hangulatát mindenesetre jól szolgálja ez is, ahogyan Túri Erzsébet minimál és maximál között imbolygó díszletei. A tündér-ember relációban mindig más arcát mutató, változó világokat elválasztó grandiózus hold nagyon látványos, akad több a mozgó díszlet, de (az egyébként több darabban megfigyelhető) szimbolikus, csavart elemek, amelyekkel a legfontosabb játékteret tűzdelték meg, azt az érzetet kelti bennünk, hogy nemrég kegyetlen tűzvész pusztíthatta el szegény erdőt. A tér meztelensége ráadásul kevés játékteret ad a szereplőknek, amikor azok egyik lépcsőtől a másikig kergetőznek a nem létező fák között. A világ első worldmusicalje mindent összevetve azért megközelíti a tökéletességet, és ez nem csak azért van, mert műfajában egyelőre egyedül kell mércét állítania.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2018 utáni évszámot (spam védelem)

nem
regisztrált
Eszti 2009-05-04 22:23:44
Ez egy isteni jó darab!!!!!!
Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei