2012. június 26.Horváth Krisztina
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Kramer kontra Kramer - Önmegvalósítás kontra család

A történet jól ismert, a helyzet már-már hétköznapi: egy nő küzdelme a mindennapokkal, az anya-léttel, és egy férfi harca a változással, beletanulása az apa-szerepbe. Nincs csavar, nincsenek váratlan meglepetések, csak valami olyan személyesség, amitől minden nézőnek elszorul a szíve. Még akkor is, ha egyelőre nem próbálta ki magát sem anya-, sem apaszerepben.

Az 1979-ben készült Kramer kontra Kramer című film, Robert Benton rendezésében és Dustin Hoffman főszereplésével igazi díjesőt hozott az alkotóknak egy évvel később: összesen öt Oscar-díjat - köztük a legjobb filmnek, a legjobb rendezésnek és a legjobb férfi főszereplőnek járó szobrocskát -, és négy Golden Globe-díjat nyert el. Valljuk be, nem érdemtelenül. Az igen erős alkotást, melyet Avery Corman regénye nyomán adaptáltak a filmvászonra, osztatlan siker fogadta a közönség körében is, és azóta a korszak egyik meghatározó filmjeként tartják számon. Éppen ezért amennyire nagy sikert hozhat, ugyanannyira kockázatos vállalkozás színpadon bemutatni - hiszen a közönség nagy része eleve úgy érkezik, hogy viszonyítási alapja van, és óhatatlanul is hasonlítgatni fog. Az Orlai Produkció tehát nagy fába vágta a fejszéjét, mikor úgy döntött, elhozza a magyar közönségnek a Kramer kontra Kramer színpadi változatát.


Nagy Ervin és Kovács Patrícia

Mindenekelőtt ki kell jelentenünk: a vállalkozás határozottan sikerrel járt, érdemes volt vállalni a kockázatot, ugyanis a Belvárosi Színházban bemutatott Kramer kontra Kramer méltó a harminchárom évvel ezelőtti előzményéhez. A darab, amely Rába Roland rendezésében, és Nagy Ervin, valamint Kovács Patrícia főszereplésével került színpadra, bravúrosan teremt hangulatot, és úgy meséli el a jól ismert, keserédes történetet, hogy egy kis humort is csempész bele - éppen annyit, hogy az még nem zavaró, ám feloldja azt a hihetetlen feszültséget, amit a szituáció maga szül. Az alaphelyzet sokak számára ismerős lehet - és itt most nem a filmes élményekre célzunk, hanem a való életre: az anya, akit betemet a gyermeknevelés végeláthatatlan, fáradtságos feladattengere, az apa, aki mindeközben a karrierjére koncentrál, és egyáltalán nem figyel a valóban fontos dolgokra; hétköznapi történet, amit ki így, ki úgy vészel át. A Kramer kontra Kramer Joannája (Kovács Patrícia) drasztikus lépésre szánja el magát, bátran felvállalja, hogy őt megfojtja a létezés ezen formája, és vált - az pedig már morális kérdés, hogy vajon helyesen cselekszik-e, mikor a döntésével fia sorsát is meghatározza. A kisfiú ugyanis hirtelen kipottyan az óvó anyai szárnyak alól, és a tapasztalatnak teljességgel híján lévő apja gondjaiba kerül - látszólag mégis ő az, aki a legkönnyebben alkalmazkodik az új helyzethez. Az előadásban a kisfiú, Billy szerepét négy gyermekszínész felváltva alakítja, az egyikük Házi Zajzon, aki ügyesen veszi az akadályt, s bár olykor kissé bizonytalan, mégis hitelesen formálja meg az ide-oda csapódó Billy-t, aki szenvedő alanya szülei csatározásainak, a válóper alatt éppen úgy, mint a hétköznapokban.


Próba közben a Kramer kontra Kramer főszereplői

A Kramer kontra Kramer, mivel a történetében viszonylag kevés a cselekmény, sokkal inkább épít a színészi játékra, amire a darab esetében sem lehet panasz. Az apát, Ted Kramert megformáló Nagy Ervin ugyanolyan meggyőző a nemtörődöm reklámszakember szerepében, mint az először kétségbe eső, majd a helyzethez tökéletesen alkalmazkodó (akár még majommá is változó) apáéban, de az anyát alakító Kovács Patrícia is tündököl a szerepében. A darabban egyébként valóban nagyobb hangsúlyt kap az anya vívódása, helyzetének bemutatása, talán éppen azért, hogy könnyebben váltson ki együttérzést a közönségből - de egyúttal azt is meg kell jegyezni, hogy a színpadi változatban nem billen el a mérleg, teljes mértékben a nézőre van bízva, hogy melyik oldalra áll: Kramer, vagy Kramer mellé.

Az előadás során egyetlen szobából legalább ötféle helyszín válik, ezt a díszletek segítségével oldották meg, ami Sebő Rózsa érdeme. Emellett a hátsó fal olykor vetítővászonként funkcionál, ami egyáltalán nem töri meg, sőt inkább előre lendíti az előadást. A mellékszereplőkről is érdemes egy szót szólni, akik újabb és újabb feltűnésükkel - gyakran különféle karaktereket megformálva - teszik gördülékenyebbé a történetet, és biztosítanak lehetőséget a helyzetkomikumok maximális kiaknázására. Cseh Judit a laza szomszéd szerepében brillírozik, Ficzere Béla remekül alakítja az érzéketlen főnököt, és a szigorú bírót egyaránt, Egri Márta és Mertz Tibor pedig anyósként és apósként garantálnak feledhetetlen pillanatokat. Annyi bizonyos: a Kramer kontra Kramer a világot jelentő deszkákon is működik, a titok nyitja pedig valószínűleg az, hogy tökéletes összhangban él együtt a színpadon díszlet, dramaturgia és színészek, vagyis kerek egésszé áll össze a történet, amin legszívesebben egyszerre nevetne és sírna az ember. Ha anya, ha apa. Vagy ha csak lesz.


A darab ajánlója, az előadások pontos időpontjaival ITT OLVASHATÓ!

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2019 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei