2007. december 7.Horváth Krisztina
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

The London Community Gospel Choir - Isteni zene!

Nem hittem volna, hogy vannak dolgok, amiket szavakkal képtelenség visszaadni. Képtelenség, mert csak távoli, ködös benyomásként, egy furcsa, vibráló érzésként marad meg bennünk annak a csodának az emléke, amit pedig legszívesebben mindenkinek nyomban a fülébe kiabálnánk.

Sokszínű közönség, minden tekintetben az. Akad, aki szendvicset majszolva fennhangon telefonál, mások csendben böngésznek egy-egy szórólapot, néhol kisebb társaságok verődnek össze; vannak öltönyösök és farmerosok, miniszoknyások és kosztümösök, fiatalok, idősebbek, és még idősebbek. Az egyetlen közös pont - mind ugyanarra várnak: hogy kinyíljanak végre azok a hatalmas, fekete ajtók, és elfoglalhassák helyüket a Millenáris Teátrumában. Na és persze, hogy elkezdődjön a The London Community Gospel Choir koncertje.

Az LCGC-t huszonkét évvel ezelőtt, 1982-ben alapította Bazil Meade tiszteletes - aki egyébként többek között billentyűsként vesz részt a produkcióban -, azóta számtalan sikert értek el, tíz lemezük jelent meg, és a világ szinte összes országának színpadán álltak már. Zenéjüket az érzelemgazdagság, az improvizatívság jellemzi, több stílusban is remekelnek, ezek között mindenképp meg kell említenünk a soul-t (mint a néger muzsika gyökerét), a swing-et, a funk-ot és a rhythm’n’blues-t. A kórus tíz szoprán, kilenc alt, és hét tenor hangú tagot számlál, azonban nem minden fellépésen vannak jelen mindannyian - Budapestre ezúttal egy tizenkét tagú összeállítás látogatott el.

Amint elérkezik az idő, és színpadra lép a kórus, valami furcsa, telt érzés szállja meg a termet, mintha a tér általuk, a hangjuk által volna teljes mértékben kitöltve. Az első néhány dal után Bazil feláll a szintetizátor mögül, és minden erejével megpróbálja bevonni a közönséget - nincs könnyű dolga. Talán éppen az összegyűltek sokfélesége miatt, talán más okból kifolyólag, a többség viszonylag passzívnak mutatkozik - a tiszteletes azonban nem hagyja magát, még meg is énekeltet néhány önként jelentkezőt. A hittel keveredő muzsika fűszeres elegye aztán végül mégis megteszi hatását, és a korábban csendes közönség nemsokára állva tapsol, csettintget és énekel, ugyanis akiben csak egy csöppnyi vonzódás is van a zene iránt, egyrészt nem bír ülve maradni, másrészt nem akarja megfosztani magát a közös éneklés örömétől. Pillanatokon belül én is azon kapom magam, hogy teli torokból éneklem, "Amen, Amen", éppen úgy, ahogy mögöttem a hetven körüli bácsi, mellettem pedig a tizenéves kisfiú teszi. Olyan dalok szólalnak meg, mint a 2One Love" Bob Marley-tól, a mindenki által ismert "Oh, Happy Day", vagy a "Kumbyah My Lord".

A koncert közepénél hallhatunk egy karácsonyi blokkot is, melynek keretein belül felcsendül a "Silent Night" (Csendes Éj) című dal, ráadásul az egyetlen - pillanatnyilag jelen lévő - fehér bőrű kórustag (Jon Rattenbury) szájából. Természetesen szólóját hatalmas taps méltatja, ahogy az előtte és utána szólózó hölgyekét is. Audree Williams döbbenetes, lenyűgöző produkciója alatt, melynek nagy része improvizáció, az embernek olyan érzése támad, hogy a föld mindjárt egybeszakad az éggel, és akkor kerül csak majd minden igazán a helyére. Hiszen ezek a hangok már-már földöntúlian fantasztikusak, mintha az emberinél valami magasztosabb léttel állnának kapcsolatban.

Szót kell ejtenünk a zenekar tagjairól is, akik egytől-egyig remek muzsikusok: Leonn Meade, aki a dobok mögött foglal helyet, mindvégig gerincét képezi a koncertnek, és nem okoz neki gondot a halk, kellemes játék után az őrületbe csapó végkifejlet kísérése sem. A basszusgitáros, Tony Williams hasonlóképp’ kitesz magáért, és talán még nála is kiemelkedőbb teljesítményt nyújt Michael Brown gitáros, aki varázslatos szólóival teszi teljessé a hangzást. A korábban már emlegetett Bazil Meade tiszteletes maga is énekel, több dalban is szólózik, és emellett természetesen zongorázik, no, meg karvezet, ami egyértelművé teszi, hogy ő az egész produkció lelke - a kórus és a zenekar összehangolt működése az ő rezdülései, intései, félszavai nyomán valósul meg; irányít, de nem uralkodik, bizalommal és szeretettel vegyes tisztelettel a szemükben néznek rá a többiek.

A majd’ kétórás koncert során a lírai, lassú daloktól eljutunk egészen a táncolva tomboló kórustagokig, akik egymás után rögtönöznek olyan csodákat a szemünk előtt, hogy nem győzünk ámulni. Bazil biztatásának hatására végül csinos kis tömeg gyűlik a színpad elé táncoló-éneklő fiatalokból és idősebbekből; olyanokból, akik (a kezdeti passzivitás és furcsállás után) megértették - sőt, a helyes kifejezés inkább a megérezték - ezt a zenét, akik képesek voltak a magukévá tenni, még ha csak erre a rövid időre is.

Hamarosan búcsúzik a kórus, és levonul másodszor is, utoljára. Mi meg csak állunk, és tapsolunk, és sikítunk, és tapsolunk, és a sokkból még nem eszmélve olykor megrázzuk a fejünket, hogy ez hihetetlen, és tapsolunk, és tapsolunk…

Csodálatos dolog, hogy a goszpel kiszabadulhatott a templomokból - hogy elérhetett hozzánk, hogy elérhet mindenkihez, aki különben talán sosem találkozhatna vele. Nekik, akik a színpadon állnak, a vérük, az életük ez a hitből táplálkozó muzsika; az átlagnéző pedig, amilyen én is vagyok, csak küszködik azzal a különös bizsergéssel, ami a bőre alatt keletkezett, meg a libabőrökkel, amik sehogy sem akarnak múlni - az előadás után a hallgatónak már kétsége sincs, hogy tényleg van olyan zene, amely bekúszik a hám alá, szétrobban a sejtekben és borzongatja az embert (természetesen a legpozitívabb értelemben).

Ha egyszer bárkinek is lehetősége nyílik rá, ki ne hagyja, nézze, és főleg, hallgassa meg élőben a The London Community Gospel Choir-t, ugyanis feledhetetlen élmény ennyi boldog embert látni egy rakáson - ha orvos lennék, receptre írnám fel a LCGC koncerteket.
Téli depresszió ellen különösen hatékony, ezt bizton állíthatom.


Bővebb információ a kórusról: www.lcgc.org.uk

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2017 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei