2009. január 13.Kristóf Zoltán
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Jazz-morzsák: Philadelphiai zenészek

A jazz fejlődésében nem csak a zenészek játszottak nagy szerepet, hanem különböző közösségek és városok is, ahol a régió stílusjegyei és technikai megoldásai saját nyelvet beszéltek. New York volt a jazz központja, New Orleans a jazz esszenciája, és Philadelphia a jazz technikai fejlődésének mércéje.

Nyilván a zene és azon belül a jazz technikai csúcsa is New Yorkban érte el a tetőpontját, de a magas színvonal Philadelphia városához köthető, ahol olyan nevek és egyéniségek alkottak, mint John Coltrane (1926-1967) vagy, Jimmy Heath. A szaxofonos Coltrane ebben az izgalmas jazz-világban kezdett el fejlődni, és később, amikor már ismert lett, sok tekintettben az itt eltöltött évek nyomai fedezhetőek fel játékában.

Mitől is volt olyan különleges Philadelphia? A ma emberének a negyvenes és ötvenes évek városai porlepte vászonnak tűnhetnek, pedig a jazz fejlődése izgalmas embereket és történeteket köszönhet a városnak, és ne feledjük, a múlt dallamaiból táplálkozik, abból alakítja és fejleszti tovább magát a jazz. A már említett Coltrane és Heath zenei megközelítésük a technika és a teoretikus megoldások felé sodorta őket, a dallamban való lehetőségek, akkordok, és ütemek szokatlan alkalmazásának irányába, és az akkoriban olyan divatos bebop gazdag táptalajnak bizonyultak első próbálkozásaikhoz.

A város olyan hírességeket tudhat magáénak, mint a legendás dobos Philly Joe Jones (1923-1985), aki együtt dolgozott Miles Davis (1926-1991) trombitással, és Coltrane egy-két lemezén is hallani lehet a játékát. A virágzó bebop égisze alatt egy olyan nemzedék vált a jazztörténet részévé, akik ma is hatással vannak a zenére - gondolok itt például Coltrane-re, aki a szaxofonból, és annak csodálatos hangzásából szinte mindent a felszínre hozott.

A korszak pezsgése olyan klubokban folyt, ahol a rosszfiúk és a zenészek nap mint nap szembesülhettek egy korszak minden problémájával, minden életérzésével. A műfaj egyik központi klubja a Club 421, ami egy étteremből átalakított night club volt, a másik jelentős hely a Downbeat, ahol megfordult Charlie Parker, vagy Dizzy Gillespie is. Coltrane-en kívül egy másik ismert szaxofonvirtuóza is volt a városnak: Jimmy Oliver, aki a negyvenes években igazi csillagnak számított.

A városban intenzíven jelen volt a latin zene, ami erősen hatott az ott élő zenészekre, és hatása jelen volt a zenéjükben is. Az emberek a bebop-ot és a latinos hangzást érdeklődve fogadták, és az innen elvándorolt zenészek később számos dalukba és szerzeményükbe beleszőtték a latin hatásokat. Érdekes megfigyelni, hogy Coltrane későbbi lemezein egyre érthetőbb dallamokkal tér vissza volt városának latinos hangulatára.

A jazznek mindig is része volt a magas technikai tudás, és az ebből fakadó útkeresés. A zenészek többsége alkohol- és drogproblémáik ellenére vérbeli muzsikusok voltak - a műfaj ezt szinte megkövetelte tőlük, talán ezért is csúsztak le annyian, és haltak meg olyan fiatalon. Minden városnak megvoltak a tehetségei és a tragédiái, és ez alól Philadelphia sem kivétel. Ám a városnak volt egy különleges vonzereje, ami nem csak a nagyságának köszönhető: az itteni zenészeket olyan láthatatlan kapocs kötötte össze, amit a zene szeretete hozott létre, és egy sajátos atmoszféra, ami ugyan nem new yorki, de mégsem egy perifériára szorult nemzedék tévútja.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2018 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei