2009. április 9.Czékus Mihály
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Ashes Of Time Redux - egy régi-új film megújult zenéje

Wong Kar-Wai hongkongi filmjét az Ashes Of Time-ot (eredeti címén: Dung che sai duk) - ami az ősi Kínában játszódik és egy összetört szívű, magányos bérgyilkosról szól - a tavalyi évben újra kiadták. Azt, hogy egy átdolgozott, feljavított változatról van szó a cím után biggyesztett Redux szó jelzi.

A film "eredetije" 1994-ben készült el, amit most a rendező újravágatott. Sőt, még új filmzenét is vitt a mozi alá. Az eredmény egy annyira "új" film lett, hogy a neves filmkatalógusok önálló alkotásként tartják számon. A '94-es változatot a Torontói Filmfesztiválon mutatták be először, majd 14 évvel később Cannes-be is eljutott. A távolkeleten számos díjat elnyert a mozi, de még a kontinensünkön, Velencében is begyűjtött két elismerést (a legjobb forgatókönyv és a zsűri különdíja). Azt, hogy a felújított verzió milyen babérokra tör, nem tudni, de a film megítélése nem is ennek az írásnak a feladata. Számunkra most sokkal fontosabb a mozi zenéje, amelyik a Sony kiadó gondozásában jelent meg. A '90-es évekbeli változat szintetizátoros filmzenéjét egy sokkal igényesebb, monumentálisabb, élőhangszeres zenekarra épülő soundtrack váltotta fel, méghozzá napjaink legsokoldalúbb és legkiválóbb csellistájának, Yo-Yo Ma-nak a közreműködésével.

Ahhoz, hogy egy előadás, egy film elhitesse, hogy valóban az adott korban, az adott helyen járunk, a lehető legtökéletesebb illúziót kell keltse, minden eszközzel arra kell törekednie, hogy valóban ott vagyunk és tényleg az van a szemünk előtt. Ehhez azonban nem csak látnunk, hanem hallanunk is kell: nemcsak a hangjait, hanem a zenéjét is. Amely képes olyan rejtett tartalmakat is megmutatni, amit a kép vagy a szavak talán nem: vagyis hangulatokat, érzelmeket és atmoszférákat. Az tény, hogy egy keleti filmhez keleti zene illik, de az korán sem előírás, hogy csak keleti muzsikusok vonulhatnak stúdióba. Ennek megfelelően így került a produkcióba Eli Marshall is. A filmben az eredeti - Freddie Chang által írt - kompozíciók csendülnek fel újra, de már egy újraszabott köntösben. A szerzeményeket Yo-Yo Ma teljesen áthangszerelte.

Az aláfestő, megjelenítő feladatot remekül ellátják az Ashes Of Time-ban elhangzó zenedarabok, viszont kicsi a valószínűsége annak, hogy önállósulni is tudnak, majd, mint például a Profi, a Volt egyszer egy vadnyugat vagy az X-akták egyes témái.

A produkcióban résztvevő muzsikusok közül egyértelműen kiemelkedik Yo-Yo Ma személye. A csellista játéka hol lendületes és energikus, hol pedig érzéki és fülbemászó. A hírnevéhez méltóan végig azonos színvonalon és remek megszólalással. A közreműködése nagyban hozzájárul a film értékének megnövekedéséhez.

***


Ashes Of Time Redux
Kiadó: Sony Music
Honlap: www.sonyclassics.com/ashesoftimeredux/

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2019 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Havi toplista
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei