2007. október 26.V.B.
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Flandria - erőszak formálta idill

Ha megvizsgáljuk a nemrég forgalomba hozott háborús filmeket a Ryan közlegény megmentésétől egészen a Jarheads-ig, a realizmus felvirágzását fedezhetjük fel. Hogy miért, annak oka könnyen belátható: nincs az az ember által lefestett borzalom, mely vetekedhet a való élet által kreáltakkal. Ahogy az amerikai katonák partraszállását figyeljük, akaratlanul is Edward Munch "Sikoly" című festménye ugrik be.

A realizmus azonban csupán egy, és nem az egyetlen eszköz a drámai hangulat megteremtésére. E másik módszerre, a minimalizmusra remek példa Bruno Dumont legújabb filmje, a Flandria.

A minimalizmus lényege, hogy - habár a film, mint műfaj sokak szerint az "arc művészete" - a képi világban a mimika nem kap annyira hangsúlyos szerepet, e helyett a rendező úgy próbálja megjeleníteni az érzelmeket a színészek segítségével, hogy egész testükkel kifejezett gesztusokkal közvetíti azokat a néző felé. Ettől - a többi filmkészítésnél használt stílusbeli eltérés miatt - furcsán elfojtottnak, visszafogottnak tűnnek az ábrázolt érzelmek, ám éppen ez a felszín alatt megbúvó fesztültség szolgáltatja a drámaiságot.
A cselekmény egy kis faluban élő párra fókuszál. Demester és Barbe élete lassan, békésen csordogál, amolyan igazi vidéki, míg a férfi be nem vonul, hogy Afrikában szolgálja hazáját. Az egymástól ily módon elszakított szerelmesek kétféle utat járnak be. A filmben az otthonmaradt lány tehetetlensége, és szerelme utáni epekedése, illetve az ezzel kiválóan szembeállított, nyílt agresszióval teli háború, melyet a férfinek kell átélnie, feszül egymásnak. Miután a harc véget ér, a konfliktus nem oldódik fel. A hazatérő katonának, aki a háború során jelentős lelki változásokon ment át, meg kell tanulnia újra civilként élni, gondolkodni, és szeretni azt, akit hátrahagyott.
Vajon lehetséges ez? Reméljük.

*

Megtekinthető: 2007. október 18-tól
Rendező és forgatókönyvíró: Bruno Dumont
Főszereplők: Samuel Boidin (Demester), Adélaide Leroux (Barbe)
Nyelv: francia (magyar felirattal)
Vetítik: CIRKO-GEJZÍR (1055 Budapest, Balassi Bálint u. 15-17.
TOLDI (1054 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 36-38.

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2021 utáni évszámot (spam védelem)

Reklám
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei