2009. február 17.Lasztóczi Petra
megosztás Facebook-on megosztás IWIW-en megosztás Twitter-en megosztás Google-on RSS csatorna
 

Fliegauf Benedek: Csillogás - A halál előtt vagy az élet után?

Fliegauf Benedek új filmje, a Csillogás a rendező összes eddigi munkájával együtt januárban megjelent DVD-n. A film díszbemutatójára december 3-án a budapesti Művész moziban került sor, az alkotó életművét bemutató retrospektív filmhét keretében. December 18-tól pedig folyamatosan vetíti a Tabán.

Ahogyan azt már első rövidfilmjének, a Beszélő fejeknek a címe is mutatja, a rendezőt mindig is foglalkoztatta a kérdés: vajon lehet-e a nézőt lebilincselő, izgalmas filmélmény abból, ha fogunk néhány szereplőt, berakjuk őket egy üres szobába, majd hagyjuk, hogy beszéljenek. Fliegauf több filmje - még a leginkább "közönségbarátnak" nevezhető Dealer is - bizonyítja, hogy a válasz egyértelmű igen.

Alkotójuk meggyőződése ugyanis, hogy a legtöbb ilyen "beszélő fejes" film esetében az a baj, hogy amit a szereplők elmondanak, unalmas, közhelyes vagy érdektelen szokott lenni. Ez a kritika semmiképpen nem érheti a legújabb opusz, a Csillogás szereplőit, akik olyasvalamit igyekeznek megosztani a nézővel, amiben (vagy legalábbis valami hasonlóban) egyszer mindenkinek része lesz. Három interjúalany - köztük Nádas Péter író - beszél a klinikai halál állapotában megtapasztalt élményeiről. Mindezt filmnyelvileg abszolút minimalista stílusban ábrázolja a mű: fekete műtermi háttér előtt, közeliben mutatott arcok, fix kameraállásban, vágóképek vagy egyéb vizuális effektek nélkül.

A hatvan perces riportfilmmel Fliegauf visszatért 2001-es, Feldmár András pszichiáterről készített Van élet a halál előtt? című filmjének műfajához. A Feldmár-film és a Csillogás nemcsak a formai hasonlóságok miatt alkot párt. Mindkét munka témája a halál és az újjászületés: míg Feldmár egyik legalapvetőbb gondolata, hogy az élet nem más, mint halálok és újjászületések sorozata (például a házasságkötés vagy a gyermekvállalás velejárója szerinte az, hogy meg kell halnia addigi "egoisztikus" énünknek, és "mi"-ként kell újjászületnie), addig a Csillogás hősei olyan emberek, akik szó szerint átélték a halált, majd valóban visszatértek onnan.

A Csillogás három szereplője (Nádas Péter író, Dobronay László tévés rendező-operatőr és Gesztelyi Nagy Judit fuvolaművész) eltérő személyiségű emberek, ebből adódóan elbeszélésmódjuk, halálközeli-történeteik is különböznek. Annyi azonban biztos, hogy mindhárman magával ragadó, karakteres riportalanyok, elbeszéléseik érdekesen egészítik ki egymást. Az eltérő megközelítésmódok ellenére, történeteikben sok az átfedés. A legfontosabb hasonlóság az, hogy meglepő módon mindhárman arról számolnak be, semmi félelmetes vagy rossz nem volt "odaát", sőt életük legcsodálatosabb tapasztalatának tartják.

"Semmi sem fájt, és azt éreztem, hogy mindenben benne vagyok én" - fogalmaz például Gesztelyi. Mindegyik beszámolóban említésre kerül továbbá a film címét adó csillogás: Nádas például opálos csillogásról, míg Dobronay szürkés-ezüstös fényről mesél. Fontos hasonlóság ezenkívül, hogy a történtek hatására mindhárman megváltoztak. "Hidegebb lettem, végletesebben fogalmazok. Bizonyos élethazugságokba már nem megyek bele" - mondja például az író. "Régen rossz ember voltam, még ha más nem is vette észre" - vallja be László. Juditnak pedig, akivel gyerekkorában történt a baleset, később egyfajta megvilágosodás-élményben volt része, amelynek hatására zen buddhista szerzetes lett.

Az alkotó szavaival a film íve egyfajta "spirituális ív": a legobjektívebben fogalmazó alany felől (Nádas Péter) közelít a legszubjektívebb, némiképp az élményben még mindig benne élő elbeszélő felé (Gesztelyi Nagy Judit). A Csillogás legnagyobb erénye a kiváló szereplőválasztáson túl az a mindvégig érezhető, tudatos szerzői szándék, amely szigorúan távol tartja magát mindenféle érzelmi hatáskeltéstől. A szerkesztésnek köszönhetően a narráció megmenekül az érzékeny témát egyébként nagyon is veszélyeztető közhelyes viszonyulástól. A halálban átélt tapasztalataikon kívül szinte semmi mellékes információt nem tudunk meg a szereplők kilétéről, magánéletéről, foglalkozásáról. A kihagyásos elbeszélő-szerkezet eredménye, hogy a befogadó kizárólag a pszichében játszódó, belső történésekre koncentrálhat, amelynek következtében ellentmondásos, egyszerre hátborzongató és mégis megnyugtató élményben lesz része. A csöppet sem könnyed téma végeredménye egyáltalán nem egy "fekete" film. Bár koncentrációt kíván a nézőtől, cserébe valami olyasvalamivel ajándékoz meg, ami felbecsülhetetlen: segíthet leküzdeni az emberi végesség okozta szorongást.

***


Csillogás
Szereplők: Dobronay László, Geszelyi Nagy Judit, Nádas Péter
Rendező: Fliegauf Benedek
Producer: Muhi András
Operatőr: Lovasi Zoltán
Hossz: 60 perc

Mi a véleménye a témáról? Kérjük, írja meg:

név

szöveg (maximum 1000 karakter)

kérjük, írja be a 2021 utáni évszámot (spam védelem)

nem
regisztrált
Gyorgy Fulop 2014-11-17 01:17:32
Hol lehet a filmet megnezni,vagy le tolteni?
nem
regisztrált
Joe01 2013-01-21 21:10:14
Mindenki azt hisz, amit akar. Nekem nagyon tetszett, akkor is, ha átverés, bár sztem nem az.
nem
regisztrált
goldevee 2011-11-03 18:52:36
Nádas Péter "Saját halál"-át pedig egyszerűen muszáj elolvasni.
nem
regisztrált
goldevee 2011-11-03 18:50:29
kétszer is megnéztem, nagyon magával ragadó "film"...
nem
regisztrált
Evita 2011-04-07 08:14:11
sztem, hatalmasat tévedsz. Nézz végig néhány testbeszédről szóló könyvet. A balra tekintgetés emlékezést jelent, a jobbra nézés pedig gondolkodást. Az utal a hazugságra, ha valaki emlékekről beszél, és folyton jobbra néz.
nem
regisztrált
Athanaz 2011-02-15 23:08:14
Ezt kutató tudósok és szociális munkások, orvosok, pszichiáterek, ápolók stb. is persze többször elmondták: jónéhány klinikai halálból visszatért ember szörnyű, rossz élményről számolt be. Ezekről is készül film, vagy legendának, "új hitnek" kell maradnia, hogy onnan jóélményekkel térnek vissza az azt megtapasztalók? (Hja igen, muszáj hinni valamiben.)
nem
regisztrált
Szaladó 2011-02-15 18:11:39
Megdöbbentett a cikk, részben mert Fliegauf Benedeket nagyon közelről ismerem, mégsem tudtam erről a filmjéről, részben Judit miatt, akivel több mint húsz éve gyakran együtt játszottam. Eszerint akkor már túl volt az élményen, de sohasem beszélt róla.
nem
regisztrált
sztem 2010-11-03 20:40:32
Ez a nő állandóan balra tekintget,becsukja a szemét,ha FBI-os lennék azt mondanám hazudik,de tényleg nem?
nem
regisztrált
tot 2010-10-16 15:23:43
Ez egy roppant érdekes téma szerintem, akit érdekel és még nem olvasta volna Raymond A. Moody - Élet az élet után című könyvét, itt megteheti www.scribd.com/doc/35318675/Raymond-A-Mo ody-Elet-az-elet-utan
nem
regisztrált
szt 2009-02-18 12:16:52
Gratulálok a cikkhez. Én biztos megnézem!
Reklám
Közösség
Legújabb hozzászólások
A rovat új és régi cikkei